Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Vytah z parlamentnej diskusie o povinnom svieteni aut

Rozne - 10.02.2007 - Markoff

Vytah z rokovania parlamentu pre tych ktorych blizsie zaujima schvalena novela a co jej predchadzalo. Bez komentara k uvedenym vyrokom ci su ne/pravdive, a/politicke a pod., kazdy nech si spravi vlastny nazor. Kompletny prepis a zvukove zaznamy (kde vsak chyba uplny Padov zaciatok).

Pado (SDKU):
"Je to novela, ktorá sa snaží vyriešiť dva problémy. Prvý o svietení, druhý o minimálnej konštrukčnej rýchlosti motorových vozidiel pohybujúcich sa na diaľnici. Preto trošku prekvapilo zamietavé stanovisko ministerstva vnútra a rovnako tak následne aj vlády Slovenskej republiky. Argumenty, ktoré uvádzajú v prvom aj v druhom prípade sú naozaj nedostatočné. Nemajte mi za zlé, ale ak je argumentom to, že zákon bol novelizovaný dvadsaťštyrikrát a mal by byť novelizovaný dvadsiatypiatykrát , pričom samotná novela nijakým spôsobom nezneisťuje účastníkov cestnej premávky a ani nijakým zvlášť výrazným a krutým spôsobom nezasahuje do ich činnosti, nie je pokiaľ sa jedná o životy ľudí argument dostatočne vážny."

"Svetová zdravotnícka organizácia uvádza, že celodenné svietenie počas dňa prináša zníženie počtu dopravných nehôd o 13 percent a celkové zníženie počtu obetí dopravných nehôd o 20 percent."

"Dámy a páni, argument, ktorý hovorí o veľkom zvýšení spotreby je absolútne nedokázateľný alebo opačne povedané, je úplne scestný. Je možné priemerne dokladovať zvýšenie spotreby o 0,1 l na 100 km. 1 liter na 1000 kilometrov."

"Dámy a páni, na záver mi dovoľte povedať, ak sa potvrdí ktorékoľvek z čísiel ktoré som tu citoval, nech sú to 3 %, nech je to 5 %, nech je to 15 %, nech je to 1 %. Zníženia počtu dopravných nehôd a usmrtení vďaka zavedeniu celodenného svietenia, tak je to minimálne 5 ľudských životov na našich cestách, ktoré takýmto spôsobom môžeme zachrániť."

Richter (SMER):
"Čiastkové riešenia nie sú systémovými. Takáto komplexná úprava tohto zákona je pripravovaná na Ministerstve vnútra a je súčasťou plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na tento rok. Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách ktorý nahradí doposiaľ platný zákon 315 bude obsahovať okrem iného aj nasledovné zmeny. Povinnosť celodenného osvetlenia vozidiel počas celého roka, zníženie rýchlosti jazdy vozidiel v obci zo 60 na 50 km, ustanovenie o povinnosti vodičov a správanie sa pri prejazde cez kruhový objazd, ustanovenie povinnosti dieťaťa používať pri jazde na bicykli ochrannú prilbu. V súvislosti s plynulosťou premávky na diaľnici sa zvyšuje najnižšia dovolená rýchlosť na diaľnici na 80 km s výnimkou jazdy v obci, kde sa navrhuje rýchlosť 65 km. Ustanovuje sa o zákaze predchádzania na diaľnici ak predchádzanie obmedzí premávku rýchlejšie idúcim vozidlám, navrhuje sa používanie bezpečnostného odevu, tzv. reflexnej vesty, ďalej poníma okruh miest, kde je zakázané predchádzať, alebo zastaviť alebo stáť, otázka používania zimných pneumatík, ďalej zákaz používania zariadení, ktoré umožňujú odhaliť technické prostriedky na meranie rýchlosti jazdy vozidiel, ďalej používať motorové vozidlo na iných miestach než tie, ktoré sú určené na premávku na pozemných komunikáciách, ďalej obmedzenie jazdy niektorých druhov vozidiel, vymedzenie a používanie cestičky pre cyklistov, upravuje sa okruh dôvodov na zadržanie vodičského preukazu, ustanoví sa okruh dopravných nehôd, ktoré bude objasňovať orgány policajného zboru, ďalej inštitút zrušenia preukazu, ustanoví sa okruh dopravných nehôd, ktorý bude objasňovať, budú objasňovať orgány policajného zboru."

Kuzma (SDKU):
"Vážené dámy, vážení páni, v tejto novele nejde o politiku, toto nie je vec politického názoru, či ľavicový, či socialistický, tuná ide o životy ľudí. Mám obavu, pán poslanec, že kvôli tomu, že je to opozičný návrh, ste ochotný odložiť svietenie o dve letné obdobia, pokiaľ sa pripraví vládny zákon. Ak by prijatie tejto novely ušetrilo len 5 % životov, ktoré strácame na cestách a to vám všetci odborníci povedia, že je to podstatne, podstatne viac, tak ste ochotní obetovať vyše 20 ľudských životov len kvôli tomu, aby nebol prijatý tento zákon. Skutočne, toto nie je politika, tu ide o život ľudí. Tu si musíme povedať, že či sme za tie dva roky ochotní obetovať 20 ľudských životov z politických dôvodov, alebo nie. Ja osobne ich obetovať nie som ochotný."

Janos (SMER):
"Ja osobne poviem svoj subjektívny názor, používam osvetlenie vozidla, alebo svietim s vozidlom počas celého roka, ale nemôžeme vyňať len jeden aspekt a na ostatné zabudnúť a práve na toto sa myslí v tej komplexnej novele. Prosím vás pekne, dvadsaťštyrikrát novelizovať, alebo dvadsiaty piatykrát novelizovať len jeden zákon a tak, ako bolo spomenuté, záplatu na starú záplatu, pripravme komplexne novú, nový zákon, ktorý bude hovoriť o všetkých aspektoch, ktoré v podstatnej miere znížia nehodovosť na slovenských cestách."

Kuruc (SDKU):
"Hoci zaznievajú aj hlasy, že vodiči budú diskriminovaní vyššou spotrebou paliva, argument o zvyšovaní spotreby pri celoročnom svietení veľmi neobstojí. Technici spočítali, že celkový elektrický výkon, ktorý si vyžaduje rozsvietenie vozidla, je približne 250 W, aj z tohto čísla vidieť, že o žiadne enormné zvýšenie spotreby nepôjde. Tie dve stovky wattov, ktoré potrebujeme na svetlá, tvoria len zanedbateľnú časť spotreby pohonných látok. Priemerný nárast výdavkov na palivo pri celodennom svietení odborníci odhadujú na 500 Sk ročne."

"Ak schválením tohto zákona zachránime čo i len jeden ľudský život, bude to mať veľký význam. Nebudeme tu sedieť nadarmo. Sme tu predovšetkým pre občanov a na to, prosím, nezabudnime."

Jasan (SMER):
"Ja z vlastných skúseností viem a za tri roky mám prejazdených 145 tisíc kilometrov a mnohokrát vozidlo idúce za mnou tým, že svieti, má zle nastavené svetlá, nedodržuje vzdialenosť, má zapnuté hmlovky, ohrozuje môj život, ktorý, šoféra, ktorý idem pred ním."

"Prečo takáto novela nebola prijatá na začiatku vášho vládnutia? Koľko ľudských životov mohlo byť doteraz zachránených? Ale vážne som to nechcel takto povedať, ale jednoducho, vždy to opakujete, tak musím."

Richter (SMER):
"Pán poslanec Pado, bol ste posledný minister vnútra pred zmenou vlády. Pýtam sa, prečo vy a váš predchodca pán Palko ste nenavrhli systémové riešenie a nezabezpečili komplexne zvýšenie bezpečnosti na cestných komunikáciách. Prečo až, obrazne povedané, na druhý deň, keď ste zložili ministerskú funkciu, ste podal poslanecký návrh len v určitom čiastkovom členení problému, ktorý, samozrejmá vec, že tu je? Skúste mi odpovedať aj na túto otázku."

Pado (SDKU):
"Pán poslanec Richter, začnem vami, prepáčte, lebo vy ste sa pýtali prečo som to neurobil ja, prečo sme neurobili bývalé vedenie ministerstva. Keby ste ma dobre počúvali tak by ste počuli to čo som povedal na začiatku. Že ja som predkladal vo výboroch ako štátny tajomník návrh novely zákona 315/1996 o premávke na pozemných komunikáciách a povedal som, že som to považoval vtedy a aj teraz za zlé rozhodnutie, že novela zákona nebola schválená. Stačí počúvať. Rovnako som chcel predložiť na rokovane parlamentu ešte vo februári, marci minulého roka štyri novely zákonov. Vtedajšie vedenie parlamentu spolu, politické grémium sa dohodlo, že už tie novely zákonov nepôjdu, pretože je koniec volebného obdobia, pán poslanec Richter. Nedávajte mi za vinu to, čo nie je mojou vinou. Dobre. Buďte taký láskavý."

"Ja sa pýtam, či systémové opatrenie v duchu prijatia rozsiahlej novely zákona v roku 2008 vráti život tým ľuďom, ktorí zahynú na cestách v tomto roku. Pýtam sa, či vráti?"

Bugar (SMK):
"Dobre viete, tí, ktorí cestujete autom, dnes tu reč nebola, že ak sa dostanú za pomalšie auto v úseku, kde je zákaz predbiehania pre tieto nákladné vozidlá tak ide aj 20 kamiónov povedzme za Aviou , ktorá maximálne jazdí 60. Máme povolenú najnižšiu rýchlosť na diaľniciach 50 km. Táto novela toto rieši. To znamená, že pomáha aj teda vedeniu ministerstva vnútra v tom, aby tá premávka bola plynulá a nielen plynulá, ale aj bezpečná. A samozrejme nikto tu ani z vládnych, ani z opozičných poslancov nehovorí tom, že novela alebo vôbec toto riešenie nie je potrebné. A z opozičných poslancov nikto ani nenavrhol alebo teda nenaznačil to, že poprípade vláda by nechcela znížiť nehodovosť. My hovoríme o jednej veci. A táto novela je o tom. Vláda má riešiť komplexne túto záležitosť v legislatívnom pláne až v decembri tohto roku. To znamená, keď sa to dostane v decembri, ak tam nebude nejaký posun, na vládu na pripomienkové konanie v legislatívnom pláne vlády je december 2007 tak najskôr Národná rada môže o tom rokovať budúci rok niekedy na jar možnože neskoršie. Takže rozdiel medzi návrhy je v tom, že teraz môžme o rok, minimálne o rok skôr, vyriešiť dva problémy z toho jeden, musím povedať, na diaľniciach v súvislosti so zákazom predbiehania kamiónov, kde je otázka, ktorá nestrpí žiadny odklad."

Suvisiace clanky:
Povinne svietenie na politiku strany SMER (10.2.2007)

>> Novsi - Celodenny listok na MHD v BA za 45Sk od zeleznic alias diskriminujme Bratislavcanov
<< Starsi - Povinne svietenie na politiku strany SMER

Komentarov: 7

xxc
tak taky zakon nechcem, co znizi rychlost na 50 km/h, kludne nech nechju len tu 25. novelu :-)
10.02.2007 - 20:06
THeBaNDiT
2 xxc: kdesi som cital, ze vsade v EU maju 50km/h, len u nas 60km/h. A k svieteniu - ja svietim po cely rok uz peknych par rokov dozadu...

Markoff - s tou 50tkou mas pravdu (snad az na PL), ale pozri sa tiez aka je kvalita a kapacita ciest v inych krajinach, taka Bratislava a Nitra budu opat blizsie ku kolapsu

http://europa.eu/abc/travel/gettingthere..

ludia si myslia, ze pomala jazda = bezpecna jazda a nizsie rychlosti nas spasia, ale nedochadza im ze ked niekto jazdi ako hovado pri 60tke, tak tym ze bude jazdit 50tkou sa zazracne z toho hovada nezmeni a bude rovnako nebezpecny, ale vsak je jednoduchsie buzerovat ludi jednoduchym meranim rychlosti ako dbat na spravnu jazdu, nehovoriac o stale sa zvysujucej bezpecnosti aut (i voci chodcom) a zlepsovani ich brzd, urcite sa menej bojim na prechode pre chodcov prichadzajucej Corsy co ide 70tkou ako Skody 120 co ide presne podla zakona 50tkou, kedze viem co bude mat asi brzdy v lepsom stave a je trapne takto plosne obmedzovat lepsie auta/vodicov
10.02.2007 - 23:10
xxc
ja tiez svietim, naozaj je to lepsie. co sa tyka eu a rychlosti, tak aspon v niecom sme mohli byt dobrym prikladom..
10.02.2007 - 23:15
THeBaNDiT
ako ja sa tej 50tky nezastavam... iba som poukazal na to, ze v tom sme pozadu... Ja jazdim v obciach/mestach autom poctivych 70 a casto som obiehany... ludia proste nerespektuju ani tu rezervu, o ktoru mozu ist rychlejsie...
Zato skuter mi momentalne da na rovinke max 65km/h (chystam tuning), tak tam sa mi ta 50tka hodi, nebudem tolko obmedzovat mestsku premavku a teda by to malo byt pre mna bezpecnejsie...
Vo vseobecnosti by sa vsak mala premavka spomalit na uroven EU... ten co jazdil 60tkou ako hovado, tak ten bude aj 50tkou jazdit ako hovado, ale pojde pomalsie... a ak nepojde, hrozi mu vyssi postih. Ak by sme chceli mat vsetko podla litery zakona (utopia), tak aj ta 60tka v pohode staci... skor tu vsak ide o splnenie poziadavok EU. A na margo miest typu Bratislava ci Nitra... ak by tam na istych usekoch prospela vyssia rychlost, tak nech si tam capnu znacku s vyssou povolenou rychlostou... ;) (iba napad, peace)

Markoff - to ze sme odlisni ako vacsina neznamena ze sme pozadu, EU nema ziadnu poziadavku ze musi byt 50tka, EU chce menej nehod do roku 2010, ci to zariadis tak ze polovici aut zakazes jazdu alebo znizis rychlost v meste na 30 a mimo na 50 je tvoja vec... moje riesenia su v suvisiacich clankoch, ale za to su tu akurat 50tkove bicykle a nie Hondy a Yamahy ako v TH

aky skuter mas, nejaku Keeway 50tku? akurat dnes som browsil po strankach o skutroch ake su vlastne ceny na Slovensku, kedze ak by boli ako v TH tak nie je o com, ale je to tu drahe, aby si mal normalny (125) skuter za nejakych 60, nie su kompletni, normalna cena je stvrtinova-tretinova

co sa tyka tych miest - na hlavnych tahoch mas pravdu, ale taka BA ci NR je vseobecne pretazena vsade (ine mesta moc nepoznam), takze by si tie vynimky musel robit beztak skoro vsade, aj ked zase rozumiem ze v NZ by 50tka nevadila a ze moze mat prinos pre vyssiu bezpecnost, ale podla mna minimalny oproti tomu ako jej obetujes plynulost premavky, take svetla nie je dovod riesit, to je pohnutie prstom ktore moze malokomu vadit, ale 50tka je uz dost velke obmedzovanie pri cestovani
11.02.2007 - 16:34
xxc
Prakticky dopad to bude mat ten, ze ked ma nahodou chytia, tak zaplatim vyssiu pokutu :-( Inak jazdim tak, ze prisposobujem jazdu stavu vozovky. Dalsi problem je zakaz detektorov radarov, to tiez nie je vobec prijatelne, asi vobec nikomu nevadi, ze vlada obmedzuje ludi :-(
11.02.2007 - 16:56
THeBaNDiT
2 Markoff: trafil si presne, Keeway Matrix 50 - http://www.keewaymotor.sk/start.php?main.. (sorry za maly OT)

Markoff - mne by teda tych usetrenych par korun nestalo za ten prepad vykonu, radsej ten ARN 150, aj ked Matrix (150) ho ma krajsi/novsi, ale ARN podla toho webu by mal mat nizsiu spotrebu, vyssiu sv. vysku, vyssi vykon a nizsiu hmotnost, aj ked sa mi beztak paci Yamaha Mio 115 4T/2V (vacsi sedak, priestor na nohy a hlavne kolesa) ktora je v predrazenej MY za 33500 (v TH este lacnejsia) a tu idu obdobnych cinanov nukat za 60 blazni, ked realnu cenu maju cistonove tak 15
11.02.2007 - 20:41
THeBaNDiT
2 Markoff: vies, ked mam len klasicky vodicak na osobne auto a motocykle do 50ccm. Je to blbe... clovek si moze kupit Porsche a prehanat sa nim 300km/h, niekoho zabit a pod., ale skutrik len 50ccm. Podla mna kto sa vie bicyklovat, vie aj na skutri (akokolvek velkom), takze vobec nevidim dovod, preco je k vodicaku B automaticky len A/50.
Ak by som chcel vacsi a silnejsi skuter, musim si robit autoskolu na velku motorku, t.j. spojka, preradzovanie rychlosti, proste motorka. Je to na hlavu...
Takze preto mam len 50ccm a chystam sa trosku mu pomoct, napr. sportovy vyfuk urobi s 50ccm 2T divy...
Prepac znova, ze tu zacinam debatu tak trosku o inom, nez o clanku, ale ide o to, ze bolo by dobre, keby to v pripravovanom zakone riesili... lebo podla mna skuter a motorka su dve dost rozdielne veci... chcelo by to oddelit ich...

Markoff - najlepsie na tom je ze davnejsie sa na velku davalo automaticky AFAIR a nie len na 50tku ako dnes, tak som bol v tom ze dnes je to uz viac porozdelovane, ze do 50, do 250..., je to dost neferove proti dnesnym vodicom ked boli stari vo vyhode

neviem ako na Slovensku, ale v Cesku si mozes od roku 2001 spravit vodicak na automatickom aute a potom mas vodicak len na automaticke auta (kod 78 vo VP), ktovie ci to nie je obdobne aj u velkych motoriek (bolo by to logicke), teraz je len otazne ci to tak je aj na Slovensku alebo treba kvoli takemu vodicaku jazdit do Ceska si ho spravit ak chces robit vodicak na automatike aby si ho mal na automatiku a manual ta nezaujima

EDIT: ako pozeram v zakone dobre som si pamatal, ze je tam viac tych tried do 50 (A), do 125/11kW (A1) a 25kW + je to este zavisle od veku, ale moc sa z toho neviem vysomarit, najlepsie je sa spytat fizlov ci by sa to nedalo nejako rozsirit na A1 (a spomenut len skuter) bez absolvovania vodicaku, mas tri moznosti bud sa to da legalne, bud je zakon nejasny a da sa to pololegalne alebo sa to neda a musis nelegalne (ked nechces robit vodicak), otazne je len ci ti to pohodlie stoji za tie prachy na prip. uplatky
12.02.2007 - 15:36
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.