Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Slovensky rozhlas bol, je a bude postaveny na hlavu

Rozne - 09.02.2007 - Markoff

...aspon pokym bude financovany z koncesionarskych poplatkov povinne od kazdeho majitela radia, bez ohladu na to ci ho pocuva alebo nie. Nova riaditelka SRo sa rozhodla usetrit peniaze na (stratovom) symfonickom orchestri SRo, ktoreho rocny rozpocet je 20 milionov, tym ze k 31.3. vykopne z 92 ludi 25 a dostane sa tak na celkovy pocet 67.

Riaditelka argumentuje okrem ineho aj tym, ze fidlikanti zneuzivaju majetok SRo ku svojim vlastnym kseftikom na zariadeniach SRo, proste asi ako keby sa zisla partia doktorov a sestriciek, ktore by nadrzovku vyuzivali zariadenie nemocnice a za co by inkasovali hotovost od operovaneho a nemocnica by z toho nic nevidela, napriek tomu ze ho ona kupovala a nie dotycni. Fidlikanti pochopitelne protestuju a taketo obmedzovanie a obzvlast prepustanie sa im nepaci. Podla huslistu Michalicu sa takato redukcia zamestnancov da prirovnat k likvidacii orchestra, kedze rovnako chudobne krajiny ako napr. Nemecko ci Rakusko maju symfonicke orchestre s viac ako 100 clenmi, zatial co nas mal uz dnes len 92.

Nepaci sa mi to a som proti takemuto prepustaniu. Naco tam zostane zvysnych 67 zamestnancov na ktorych vyhodime dalsie zbytocne miliony? Zhruba 4% populacie tvoria tepli, vysiela azda SRo specialne pre nich? Mysli si snad niekto, ze fidlikantov pocuva viac ako 4% populacie?

Naozaj si nemyslim, ze by sme sa vsetci mali skladat na mensinove zanre. Vysielaju azda v nejakom radiu mnou oblubene soundtracky? Nevysielaju. Co musim preto urobit? Zohnat si ich inak. Preco by sme sa mali skladat na fanusikov vaznej hudby a ignorovat fanusikov soundtrackov (obzvlast tieto dve kategorie sa prelinaju a sam mam vcelku vaznu hudbu rad)?

Do schranky sme v poslednych dnoch obdrzali propagacny material k zmenam v SRo pod heslami "SRo bol postaveny na hlavu! Kazdy ho musel platit, hoci nie kazdy ho pocuval." - "Zmenili sme pohlad na SRo. Ak ho kazdy musi platit, chceme, aby bol naozaj pre kazdeho!". Ak si niekto mysli, ze ked zabali staru hnedu vec do pekneho toaletneho obalu, ze z nej bude nieco ine ako stara hneda vec, tak sa myli. To, ze chcu aby bol pre kazdeho je zaiste zasluzne, ale omnoho lepsie by bolo keby to nechceli a nechali volbu radiostanice ci zdroja hudby na nas, miesto povinneho objednavania si cohokolvek.

Protesty proti redukcii orchestra z 92 na 67 clenov, len ukazali na ake hluposti mina SRo koncesionarske poplatky ludi, ktori ho musia platit, aj ked ho vobec nepocuvaju a preco by mala byt tato institucia zrusena uplne. SRo minie rocne desiatky az stovky milionov penazi od ludi, ktori tuto stanicu vobec nepocuvaju a pocuvaju Funradio ci Radio Expres, ktore od nich naopak ziadne peniaze nepytaju.

Redukcia ci podla fidlikantov "likvidacia" orchestra k dobrym zmenam v SRo, ktore chce ten pre obcanov urobit nestaci. Potrebna je redukcia celeho SRo a jeho odredukovanie niekde na smetisko dejin, coby prezita institucia v kapitalizme s tonami konkurujucich si radiostanic, inetovymi radiami a vseobecne dostupnymi MP3 - tym by nam SRo spravil najvacsiu sluzbu a usetril najviac penazi.

Suvisiace clanky:
Rozhlasový orchester. Šetrenie, či likvidácia (7.2.2007, Aktualne.sk)
Slovenský rozhlas sa chystá prepúšťať (6.2.2007, Atlas.sk)

>> Novsi - Listeria v Lidli - dalsi dovod preco tam nenakupovat?
<< Starsi - Edita Angyalova a manipulacia medii

Komentarov: 6

vankrut
Jo, absolutny suhlas. Su to vyhodene peniaze! Urcite by sa tam naslo viac oddeleni, ktore nerobia nic, detto STV.
09.02.2007 - 08:41
Andy
Toto isto vymazes, ale neda mi...
Zjavne si este dusevne nedospel, ked nevies pochopit myslienku "fidlikantov" a kultury.
Ano, na SRo je vela zlych veci, mina sa tam, mnozstvo veci treba uplne zmenit, ale narod bez kultury nie je narod. Vyprodukuje snad tvoje Radio Expres dvojhodinovy koncert GENIA typu Mozart, Dvorak, Smetana, Beethoven, Rachmaninov? Nie, pusti hip-hopera alebo rapera bez spitky logiky, len s nadavkami a dvomi akordami.
Nechapem, co sme miesas "teplych", co maju spolocne ludia s homosexualnymi sklonmi s "fidlikantami"?
P.S - vies, kto nahrava mnozstvo z tvojich oblubenych soundtrackov? ano, tvoji "fidlikanti"

Markoff - suvis medzi kulturou a statnym vydieranim pre verejnopravne media mi unika, kultura je totiz podporovana az az zo statneho rozpoctu (co by som tiez zatrhol)

a nie, radio expres nevyprodukuje dvojhodinovy koncert Bacha ci Beethovena, tak ako ho nevyprodukuje ani SRo, za tieto diela mozeme vdacit Bachovi a Beethovenovi a predpokladam ze ti k ich tvorbe SRo nepotrebovali

ked chces pocuvat Bacha ci Beethovena zajdi si ich kupit do obchodu, CDcka s vaznou hudbou su obzvlast lacne, nevidim dovod aby sme sa na ne skladali tej mensine co to chce pocuvat za peniaze vsetkych v radiu, ostatnym sa tiez nikto nesklada na hudbu a prehravace co kupuju

taketo orchestre by mali byt obzvlast ticho, kedze neprinasaju nic pre nasu kulturu, hraju cudzie diela, ked uz mame niekoho podporovat tak vznik novych diel a nie kopirovacov

mnozstvo z mojich oblubenych soundtrackov nahravaju komercne orchestre ktore nevydieraju vlastnych obcanov cez verejnopravne media, ale funguju proste v kapitalizme kde ich zaplati ten kto ma o ich hudbu zaujem a nie v socializme verejnopravnych medii ako tunajsia banda pohodlnych kseftarov co tam zneuzivaju statne zariadenia na vlastne bocaky
09.02.2007 - 14:35
Electron
Neviem, Markoff, ale nemôžem s tebou súhlasiť.
Je iste diskutabilné, či SRo je efektívna organizácia. "Klasická" hudba je však komerčná tak isto ako hudba Eltona Johna. Len ju u nás počúva menej ľudí. To je pravda, pretože neexistuje dobrý marketing na to a už dlho na slovensku nekoncertoval vynikajúci sólista či orchester. Ak zanikne orchester SRo, tak s ním zanikne dlhoročná história. Verím, že sa im podarí nájsť riešenie, ako tento žáner obnoviť na Slovnesku.
Či už to bude nejaká súkromná spoločnosť, ktorá sa toho ujme alebo to bude nejaký osvietený človek v SRo, ktorý dokáže priniesť zmeny.
09.02.2007 - 15:31
Markoff
nepovedal by som ze ju u nas pocuva menej ludi v relativnych cislach, v absolutnych mas pravdu, ale na to by sa mohli vyhovorit v comkolvek

a co ze zanikne nejaka historia? ak zanikne SRo tak zanik takejto zatuchnutej historie len vitam, rovnako ako orchestra co vyhrava akurat cudzie diela a ma asi taky zmysel pre tento stat ako vyhravaci na svadbach ktori tiez akurat reprodukuju cudzie diela. telegramy mali tiez svoju historiu a tuto predrazenu zbytocnu sluzbu ktoru pouziva ani promile populacie nijako neoplakavam, tak ako skoro nikomu nebude chybat nejaky orchester ci SRo. nevidim dovod udrziavat pri zivote veci ktore ludia nechcu a plytvat na ne peniaze, obzvlast takym vydieracskym sposobom ako su koncesionarske poplatky, ako keby clovek neplatil dost vysoke dane

kazdy nech dostane to co si zaplati, ked 80% posluchacov SRo chce pop nech ma 80% popu, ked 95% chce spravy nech ma 95% sprav, ked 5% chce vaznu hudbu nech ma 5% vaznej hudby. lenze otazka znie, naco vobec taketo verejnopravne radio potrebujeme ked takto demokraticky funguju uz roky komercne radia? komercne radia sa stali viac verejnopravnymi nez je samotny SRo ktory vydiera obcanov ktori ho nechcu pocuvat a skryva sa za "dan z radioprijimaca"

cele to hranie sa na kulturu v dnesnej dobe je uplne smiesne, kto chce kulturu ten ju ma aj bez verejnopravnych medii a tvrdo za nu zacvaka a verejnopravne media nie su ani z voza ani na voz, kvalita komercnych TV mi moze byt volna, prakticky ich netreba platit, verejnopravne media vsak vydieraju obcanov prijmami zo st. rozpoctu, z koncesionarskych poplatkov a este maju prijmy aj z reklamy a napriek tomu neposkytuju vyrazne kvalitnejsiu ponuku ako komercne media, ak chcem ozajstnu kvalitu tak si ju musim beztak obstarat individualne bez medii

davanie penazi do SRo/STV je vyhadzovanie penazi do ciernej diery, obzvlast ked vacsina ludi financuje vkus mensiny ludi

neplette si to so zdravotnym poistenim, kedy nikto nechce byt chory a mat uraz a solidarne plati zdravotne poistenie aby ked k tomu nechcenemu dojde ho to financne nepolozilo, nevidim vsak dovod byt solidarny s mensinou ktora ma urcity vkus a ked chce pocuvat nieco konkretne ma sa to platit z penazi vacsiny, ak by bolo pocuvanie SRo a STV (oficialne) za trest (neoficialne uz dnes je) a ludia to nechceli robit, tak by som solidaritu chapal, ak vsak niekto dobrovolne pocuva a sleduje SRo/STV nech si ich aj dobrovolne plati a ked sa chce dobrovolne vyzivat vo vaznej hudbe nech si ju dobrovolne ide kupit do obchodu a nenuti na nu prispievat zvysnych koncesionarov/obcanov
09.02.2007 - 15:46
Electron
Takze podla teba zrejme kazdy orchester na svete vyhrava cudzie diela a je zatuchnuty. No neviem, taky Marininsky orchester v Petrohrade je dost dobry a hra iba cudzie diela. Maju moju uctu a taku istu uctu maju aj umelci z orchestru v rozhlase, tiez su to dobri hudobnici len nemaju rovnake podmienky.
Publikum klasiky u nas starne, nie je to celosvetovy jav... Lenze ta veduca rozhlasu by sa mala rozhodnut, co s tym orchestrom spravi. Bud ho zrusi alebo ho budu podporovat a postupne pripravovat na zmeny. Ale neexistuje nieco, ze ho oslabuje a tvrdi, ze mu pomaha.
Ci potrebujeme verejnopravne media... To je ina diskusia.
Vseobecne si vsak myslim, ze nie su dobre skokove zmeny: nahle zrusenie, vypnutie, predaj. Vsetko treba robit postupne, aby kazdy krok bol verifikovatelny a testovatelny. Ziadnym system (jadrova elektraren, stat, clovek) nema rad skokove zmeny a sposobuju len rozkmitanie podstatnych hodnot toho systemu.
Preto v prvom rade by mali mat jasny plan, kam smeruju a na tento plan pripravit zamestnanov a vsetkych zucastnenych. Bez stability to nikdy nejde.
09.02.2007 - 18:18
Brandys
Markoff, asi vies preco, ale musim zareagovat na vetu: "ako vyhravaci na svadbach ktori tiez akurat reprodukuju cudzie diela". Vo vsetkom v clanku viacmenej suhlasim, ale toto si asi prestrelil, lebo ti "vyhravaci" hraju xy ludom a ich hostom, ktori ich stale objednavaju a "vyhravaci" im prinasaju zabavu a radost - cize nepriamo to ma zmysel aj pre tento stat - ked uz chcem byt taki detailisti. A to, ze hraju cudzie skladby - za to si v normalnom kapitalizme zaplatia SOZE prasule. BTW: ak sa budes zenit, ty si akoze nezavolas kapelu, alebo DJ? to ti pridu hrat vsetky tie svetove kapely a muzikanti osobne, aby na tvojej zabave zahrali svoje diela?

Markoff - zjavne si to prirovnanie vobec nepochopil, nemam naladu ho vysvetlovat
11.02.2007 - 19:00
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.