Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Slovenska burka v pohari madarskej vody

Rozne - 14.02.2006 - Markoff

(SME) Kedze tu mame predcasne volby uz za par mesiacov v juni, musela na svojich volicov cosi vytiahnut aj madarska SMK a prisla v pripomienkovom konani s navrhom na zmenu zakona o oznacovani obci v jazyku narodnostnych mensin.

O co ide? Nacionalisticke HZDS/SNS prijali v roku 1994 tzv. tabulovy zakon podla ktoreho nie je mozne inym ako originalnym nazvom oznacovat obce, kde sa nazov zmenil v rokoch 1867-1918 a 1938-1945. Zakon je sity na mieru obciam pomenovanym po slovenskych osobnostiach ako Sturovo, Hurbanovo, Jesenske ci Kukucinov so silnym zastupenim obcanov madarskej narodnosti, kde im spravilo HZDS/SNS naschval, aby im uprelo dvojjazycny nazov obce a tak tieto obce nemaju dokonca ani len bezny dvojjazycny nazov (Komarno/Komarom), napriek tomu ze v nich moze zit viac ako 20% prislusnikov mensiny, ktori si svoje oznacenie mesta kde ziju zasluzia bez ohladu na narodnost.

Vy ste vedeli o zakaze dvojjazycnych tabul obce napr. v Sturove? Mna teda dost prekvapilo, ze na Slovensku este stale existuju taketo chore vynimky nastavene specialne proti nejakej/madarskej mensine a nie su si tu vsetci obcania rovni bez ohladu na narodnost. Nevidim dovod aby mala mensina zakazane oznacenie obce dvojjazycnou tabulou, komu sa tym uskodi? Preco by to mali mat zakazane - kvoli tomu ze nejaka chora hlava dostala v minulosti myslienku ze prave madarske obce musia niest meno vyznamnych Slovakov ako keby sa tym snad mala vykompenzovat narodnost a jazykove zdatnosti obyvatelov tychto obci?

Plne podporujem narovnanie stavu, aby platil zakon a prava pre vsetky obce a obcanov rovnako. Je len skoda, ze SMK prichadza s takymto navrhom pred volbami, kedy clovek predsa len nechce podporovat ich predvolebnu agendu, ktora podporuje agendu dalsej strany.

Tymto akurat davaju vodu na mlyn fanatickym ozranskym nacionalistom z SNS (pod. hystericky sa prejavilo aj HZD), ktori inak nemaju velmi co kritizovat a ktorym napriek tomu, ze nie su v parlamente davaju media stale more casu uplne nezasluzene a drzia ich nad vodou zabudnutia, kde by sa nenavratne tato mimoparlamentna strana prepadla, ked by si uz konecne media uvedomili ze vazne nie som zvedavy na ozrateho primitiva zo Ziliny, ktory mozno kedysi posobil vtipne, ale vsetkeho sa raz clovek preje a tento nacionalisticky ozran mi prestal byt vtipny uz pradavno.

Zobrazovanie pana Slotu a SNS v mediach je arogantnou urazkou slovenskeho naroda ci tento primitiv a spolok ozranov su nasi reprezentanti. Slota nech sa radsej vtiera dalej sikmookym a premenuje si Zilinu na Kia nad Vahom, nikto mu v tom nebude branit a robit kvoli nemu vynimky zo zakonov.

>> Novsi - David Irving, vazen svedomia - Rakusko vazni ludi za nespravne nazory
<< Starsi - Dianie tam na vrchole

Komentarov: 13

xxc
To oznacovanie je podla mna trosku mimo, lebo nie je mozne, aby sa nieco volalo inac. Mensina ked tu zije, tak nech oznacuje obce tak, ako sa ma. Ked su vsetci rovni, tak by mala mat kazda mensina svoj nazov obce, a v tomto pripade je lepsie rovnost zabezpecit jednym, slovenskym, nazvom.

Markoff - to je zaujimavy nazor akurat myslim, ze je nepriechodny aby sa odstranili dvojjazycne tabule a skor pokladam za rozumne dat ich vsade tam kde na to obyvatelia dotycneho mesta maju narok a nerobit medzi nimi vynimky, viacjazycne tabule miest su uplne bezna vec vo svete, kde par slovenskych nacionalistov netrpi stihomamom z madarskej mensiny, ale ked by tam zilo 20% ludi akejkolvek inej narodnosti tak nemaju problem s dvojjazycnou tabulou pre nu

k tej poznamke ze sa nieco nemoze volat inac, tak nabuduce som zvedavy ako pojdes do Wien v Osterreich alebo v spravach budu hovorit o Bei-Jing, nehovoriac o tom ze ked uz bolo nieco menene tak to bol originalny povodny nazov z ktoreho by sa mal vyrobit nejaky ekvivalent ale rozhodne nie je povodnym nazvom nacionalisticky umely po slovenskych osobnostiach, kedze sa jedna o mesta kde castokrat slovensky nazov ani nemali a ten tam bol nasilne dany

najlepsie na tomto celom je, ze plnu hubu reci o tom maju z 95% ludia co tam vobec neziju a nevedia ako sa tam ma situacia (ludom su nejake tabule a politika SMK vs SNS v pazi), ale su najmudrejsi v rozhodovani ako sa tam mensina roztahuje a podobne a ako tragicky Slovaci utrpia tym, ze budu tolerantni a daju dvojjazycny nazov obce (ostatne tak ako je v kopci inych miest, na ktore neplati nacionalisticky navrh HZDS/SNS), kto je proti narovnaniu stavu na standardnu demokraticku uroven pre vsetkych rovnako je automaticky podporovatelom vlady HZDS a SNS v 90. rokoch, pretoze bez nich by sme tu tuto inbecilnu vynimku, ktorej zmyslom nebolo nic ine nez pomstit sa madarskej mensine, nemali

ozran Janko nech sa radsej poburuje nad billboardami Slova Kia ktore mi pridu vacsou urazkou tohto statu zneuzitim jeho mena na reklamu nez obycajna dvojjazycna tabula na ktoru ma mensina narok (samozrejme bez hlupych vynimiek HZDS/SNS)
15.02.2006 - 01:04
HerkuleS
Plne suhlasim s XXC. Dvojjazycne tabule su blbost. Preco len dvojjazycne? Preco nie desat jazycne? Co ked tam zije aj niekto s romskou, rusinskou, ceskou a neviem este akou narodnostou. Kazdy ma narok na svoj nazov obce. Preco len ked ich je tam az 20 percent? Aj tak si kazdy tu ktoru obec bude volat podla svojho. Mnoho obci ma rozne prezivky z minulosti. A to ze predtym nemali slovenske nazvy ale len madarske bolo sposobene dlhodobou madarizaciou. Mnoho slovakov ktory si myslia ze su madari su len pomadarceny. Mam kolegov v praci ktory sami pripustaju ze napriek tomu ako sa hlasia k madarskej narodnosti v skutocnosti niesu madarmi a ani madarcinu poriadne neovladaju. V mnohych pripadoch pouzivaju skomolene slovenske vyrazy. Preco SMK prave teraz pred volbami opat zacina provokovat a potom sa bude zase len stazovat ze niekto na nich vitiahol madarsku kartu? Madarsku kartu v prvom rade vytahuju oni. Preco taketo problemy nemaju rusini na vychode slovenska ale len madari na juhu? Uz len zase mozeme cakat ako opat vytiahnu otazku o autonomii. Janko je ozran ale ked celny predstavitelia slovenkej vlady v madarsku stretavaju s madarskymi nacionalistami a hovoria o Felvideku ci ako sa to vola je vsetko v poriadku. Myslim si ze madari ako mensina maju na slovensku prava uplne v poriadku mozno az nadstandardne, tak nechapem preco stale mutia vodu nezmyselnymi poziadavkami. A ked ich niekto odbije zacnu sa stazovat a lutovat ako je im tu na slovensku ublizovane. By som chcel vidiet slovakov v madarskej vlade. Ale to skor asi odkocujeme na ponikoch my slovaci do mongolskej stepy ako by sa to stalo.
15.02.2006 - 18:08
xxc
Presne ako herkules doplnil. Len s tym rozdielom, ze ja slovakov do madarskej vlady nechcem a tak isto nechcem madarov v slovenskej vlade. Trosku som presiel svajciarsko, tam je to uplna "bomba", v kazdej casti krajiny sa inak hovori, uplny bordel. Tomu by som sa chcel na slovensku vyhnut (aj ked sa da argumentovat, ze aj svajciari si ziju v pohode (ale oni nemaju medzi sebou madarov)). Ked chcu silou mocou mensiny hovorit inym jazykom, tak dajme statny jazyk aj napr. anglictinu a mozu vsetky mensiny komunikovat bud po slovensky, alebo anglicky.
15.02.2006 - 18:37
carlos
Markoff, bez urážky ty si maďar, alebo patríš k maďarskej menšine?
15.02.2006 - 18:56
Markoff
herkules, ano, ta novela ktoru predklada csaky sa samozrejme tyka akejkolvek mensiny ktora by tam chcela mat sovje oznacenie, kazde mesto kde ma mensina viac ako 20% moze mat svoju tabulu pri vstupe, teda mesto moze mat max. 4-jazycne tabule, jedine co chce csaky menit je aby neplatila vynimka uzakonena nacionalistickym HZDS+SNS tykajuca sa niektorych miest, kde si tito primitivi chceli cosi dokazat tym, ze zakazu obyvatelom mat dvojjazycne tabule ako v inych mestach, v mojom rodnom meste je AFAIK dvojjazycna a predstav si, ze som pri vstupe do mesta este nikdy nechytil kvoli tomu choleru ani nic ine a som rad ze viem ako sa povie nazov mojho mesta aj v inom jazyku, ktoreho obyvatelia tam tiez ziju

a sorry, ale ked pises "prezivky", "madari pomadarceny", "mnoho slovakov ktory", "vitiahol", nauc sa prosim najprv po slovensky a potom sa hlas k Slovakom a kydaj na Madarov, ti "Madari", ktori ovladaju tak madarcinu aj slovencinu ju v mnohych pripadoch vedia lepsie nez ty len ten jeden jazyk

xxc, prepac to co ty nazyvas vo svajciarsku bordelom je normalny demokraticky stat, ze nemas rad madarov je tvoj problem, chod sa liecit, to ze niekoho nemas rad totiz nie je argument preco mu upierat prava

carlos, nie, som obycajny tolerantny Slovak ktory zil na "madarskom" uzemi xx rokov a nevie madarsky ceknut dokopy ani slovo a nerozumie madarcine, ale nevidim dovod preco upierat ciganom, Madarom ci akejkolvek mensine standardne prava len kvoli tomu ze ich nemam rad, kazdy ma mat rovnake sance a pred zakonom si mame byt vsetci rovni, ono s tymi tabulami ani nejde o nic nove, ved tie tabule bezne funguju v x mestach, tu ide len o zrusenie nezmyselnej vynimky HZDS ktorou si par primitivov cosi dokazovalo

len primitiv moze v dnesnej dobe v EU strasit nejakou autonomiou (a len primitiv na to moze ozranovi zo Ziliny skocit), predpokladam, ze ziadny z vas najmudrejsich nezil na uzemi s (vyraznejsim) zastupenim madarskej mensiny, ale vas vazne trapi aku tabulu budu mat obyvatelia mesta ktoreho problemy sa vas vobec netykaju a kde chcete z nejakych neznamych dovodov upierat obyvatelom prava, ktore maju na inom uzemi SR kvoli argumentu ze nemate radi jednu mensinu, to je naozaj vskutku primitivny argument, aby ste raz nepadli na hubu ked sa ocitnete v situacii ze budete v mensine a niekto vam bude zakazovat veci nie kvoli tomu, ze nesplnate zakonnu kvotu 20% ale kvoli tomu, ze vas nema rad a ked sa ho spytate nech vam rozumne vysvetli preco mate zakazane to co zvysni obyvatelia a mensiny mozu, tak vam akurat odvrkne ze vas nema rad a urcite sa chcete roztahovat ked by ste dostali rovnake prava, vsak jemu to jeho primitivny nacionalisticky vodca povedal a vy ste istotne roztahovacni a chcete vsetkym ukradnut pracu a prevziat postupne vladu nad krajinou...
15.02.2006 - 20:34
cernanka
Ako echt Slovenka a Slotova rodacka, zijuca teraz v narodnostne tolerantnom meste musim uznat, ze tabula v madarcine pod nazvom napr. Sturovo urcite neublizi ani Sturovi, ani nam Slovakom ako narodu. To, ako vas oslovia v obchode na Juhu Slovenska, od tabule urcite nezavisi. Darmo maju na tabuli len nazov s menom kodifikatora nasej materciny, ak su Madari, oslovia vas po madarsky, v letnej sezone madarsky a az potom slovensky. A inak, nazvy v rusincine ci ukrajincine sa pod slovenskymi nazvami obci tiez vyskytuju, len ich je nepomerne menej, tak ako aj obcanov s tou narodnostou. Skutocne ide o zatazenost voci jedinej mensine, aj ked podlozenu agilnostou jej politickych predstavitelov a pocitom krivdy, ktory za formoval starocia. Viem do istej miery pochopit aj slovenske nacionalisticke vyhrady. Nacionalizmus a dost silny sa vyskytuje aj u Madarov.

Zas tak, ako vacsinou, plati konstatovanie, ze extrem nie je dobry ani z jednej strany.

Markoff - az na to, ze to co ziadaju Madari ohladne tabul nie je ziadny extrem, ale obycajne napravenie stavu do normalneho stavu aky je na zvysku slovenska
15.02.2006 - 21:15
HerkuleS
Viem ze slovensky pravopis nieje mojou silnou strankou, v tom maju madari mozno vyhodu ze nemaju y a nemaju rody a co ja viem co este nemaju. Ja nemam nic proti pomadarcenim slovakom ktori sa povazuju za madarov, mne ide len o to ze nejaky politik si nieco zmyslel a teraz sa koli tomu robi halo. Ked prejavim nesuhlas s tym co chce nejaky Czaky (ci ako sa to pise) hned mi kazdy zacne nadavat do nacionalistov. Zlata slovenska tolerancia ktora podporuje len to co je prave v trende. Preco nehovorite o nom ze je nacionalista? Ci on je patriot? Ja niesom hej slovak a urcite nepodporujem Slotu, ale taketo vytahovanie madarskej karty ma vie vytocit. Oni si zaziadaju a my musime ostat ticho a suhlasit lebo inak sme nacionalisti. Nesmies oponovat ani diskutovat. A este by ma zaujimalo ked hovorime o mensinovych pravach ako im ich zapierame chudakom? Oni tu hadam ani nedokazu zit ako ich nicime.
16.02.2006 - 06:18
xxc
Stav, ked su tu aj inojazycne tabule obci, nie je az taky normalny. Tak ich mohli zrusit aj na ostatnych obciach a vtedy by to bol navrat k normalu. Mohli nechat v zakone moznost, ze ked si ludia v referende odsuhlasia a zaplatia to, tak nech si daju aj turecky nazov. Ked som v madarsku, tak sa orientujem podla madarskych nazvov obci, ked budu ostatni na slovensku, tak nech sa orientuju podla slovenskych nazvov.
16.02.2006 - 14:22
THeBaNDiT
Mna by zaujimalo: Aky stav je obciach na severe Madarska? Su aj tam dvojjazycne tabule? Alebo tam nie je tolko Slovakov?

Respect.
16.02.2006 - 15:48
Markoff
herkules, co sa tyka tabul nevidim na csakyho novele nic nacionalisticke cim by nejak zvyhodnoval Madarov, len sa snaziznormalizovat situaciu odstranenim vynimiek HZDS

xxc, dvoj/viacjazycne tabule su uplne normalny stav u civilizovanych narodov, kde nie su u moci nacionalisti, kedze nie je dovod preco upierat vyrazne zastupenej mensine jej kulturu (obcana totiz nerobi obcanom to ze rozprava jazykom krajiny kde zije, myslim ze to vobec nie je o jazyku), zo susedov ma viacjazycne tabule napr. Rakusko, kde pre ne musi tvorit mensina 25% obyvatelstva obce

thebandit, v Madarsku sa hlasi k slovenskej narodnosti 10000 obcanov (najznamejsia obec je Bekesska Caba), teda asi 0.1% obyvatelov (pre porovnanie - je to stonasobne menej ako na Slovensku pri rovnakom pomere), v oblasti kde ziju su dvojjazycne tabule, naopak na Slovensku sa hlasi k madarskej narodnosti cca 500000 obcanov, teda cca 10% obyvatelov a taktiez su tu dvojjazycne tabule (az na vynimky za ktorym vdacime tak ako za rozkradnutie Slovenska HZDS)
16.02.2006 - 17:40
xxc
Dovod upierat kulturu je, napr. ciganska kultura, bud nech zacnu robit, alebo nech sa prataju prec :-) Keby tu prisli moslimovia, potom by kazdy inac hovoril, keby si chceli pestovat svoju kulturu.. A aj tak, kultura nie je v nazvoch obci.
16.02.2006 - 19:45
HerkuleS
To ze ide o zrusenie vynimiek HZDS je len zasterka niecoho ineho. Vsetky meciarove vlady tu dokopy neboli tak dlho ako posledne dve dzurindove a stale sa pritom kazdy vyhovara na ne. Keby nebolo tohoto naslo by si SMK nieco ine. Ja poznam mnohych ludi ktory sa hlasia k madarskej marodnosti, su v pohode a je im uplne jedno (dnes som si urobil malu anketku) ci maju alebo nemaju dvojjazycne tabule. Mozno HZDS urobilo nieco natruc a teraz to natruc ide SMK odstranit. To skutocne na slovensku nemame ine problemy ako vyvolavat zbytocene vasne v narodnostnich otazkach? Rozpadla sa vlada a my riesime dvojjazycne tabule. Skutocne dolezita vec ktorou sa zaobera jedna z vladnych stran. A to je to nacionalisticke co na tom vidim ja. Nech sa deje co deje madari si stale budu prihrievat svoju polievocku. Mozno ten pad vlady im vnukol napad ze teraz im nieco moze prejst a zacali s tymto..., akoze nic. Takze aby bolo jasne, nemam nic proti madarom ako ludom ale proti madarskym politikom ktory sa snazia slovakov a madarov stvat proti sebe roznymi fintami a zastieranim skutocnosti. O nacionalizme zo strany slovakov nemoze byt ani reci pri porovnani s Miklozsom Durayom ktory sam mal vyhlasenia v ktorych spominal Felvidek, Velke Madarsko a podobne nebezpecne veci. A co sa tyka dvojjazycnych tabul, ako som uz povedal je to len nezmysel ktory nikomu nechyba ani samotnym madarom.
16.02.2006 - 20:06
thend
Markoff a teba neserie ze sa na juhu zatvaraju slovenske skoly a otvaraju madarske ?? Ak to takto pojde dalej, tvoje vnucata budu mat madarsku narodnost. (citaj medzi riadkami) A tie dvojjazycne tabule su blbost, zbytocny chaos a oznacovanie obci so zastupenim mensiny. Nechapem preco dvojajazycne tabule nechapu mensiny ako diskriminaciu. Mna uz stve aj to, ze mam nazov okresu v evidencom cisle vozidla! Chapem, ze tak policia lepsie identifikuje pachatelov, ale sa aj vyvisuje na nevinnych z inych okresov.
21.02.2006 - 09:22
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.