Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Nekonecna hlupost ceskych turistov

Rozne - 31.12.2005 - Markoff

V Europe zuri silna zima, na slovenskych cestach bola vcera pravdepodobne najvacsia kalamita tejto zimy a cele Slovensko ma problemy so snehom. V horach sa skor neodporuca nikde chodit. Dnes sa dozvedam, ze v Tatrach sa stala ludska tragedia - lavina zasypala 7 ludi z ktorych 5 uz nasli mrtvych, zvysnych 2 hladaju, 1 lavine unikol a upozornil zachranarov na kamaratov.

Je mi ich luto, tak ako vcera mrtvych na D1tke pri jednej z najvacsich hromadnych nehod na Slovensku. V komentaroch sa zacinaju zase objavovat zmienky o ceskych turistoch a pocit lutosti velmi rychlo vyprchava a nasleduje ho pocit hnevu a samozrejmosti, tak obycajnej ako kazdodenna navsteva zachoda a dychanie vzduchu. Takze lavina nezasypala chudakov turistov, ale Cechov. Nasledujuce spravy o bivakovani na volnom priestranstve a nerespektovani 4. stupna lavinoveho nebezpecenstva mi uz len potvrdzuju to co vieme vsetci Slovaci - Cesi si za to mohli sami, zase sa raz hrali na majstrov sveta (vsak boli len na blbom Slovensku) a stalo sa to co sa malo stat - priroda ich za ich blbost a ignoranstvo potrestala tym najvyssim trestom. Toto nebola nehoda, ale samovrazda, nechapem preco media vobec informuju o samovrazdach, ked sa niekto dobrovolne rozhodne odist zo sveta.

Hlupost ceskych turistov je nekonecna, ano je pravda ze tvoria snad 60% vsetkych navstevnikov Tatier avsak ich zastupenie medzi mrtvymi v Tatrach je cca 90%, tak sa pytam je zvysnych 30% zvysnych navstevnikov Tatier slovenskej, polskej, madarskej ci nemeckej narodnosti z inej mimozemskej inteligentnejsej civilizacie alebo mame skor v Tatrach docinenia s neprestajnym bohorovnym ignoranstvom ceskych turistov, ktori seru na akekolvek odporucania zachranarov, absentuje u nich akykolvek zdravy rozum a citia potrebu si dokazovat ze vsak su len na blbom Slovensku, vsak pomaly doma kde maju najvyssi kopec za dedinou 1km Snezku, tak co by sa im mohlo stat, ved oni su majstri sveta so super vystrojovou ktora vykompenzuje ich demenciu.

Naozaj uz neviem ako riesit tuto nekonecnu hlupost ceskych turistov umierajucich v Tatrach, uz vazne nepomoze asi ine nez vymahat od rodin pozostalych desatitisicove naklady na (neuspesne) zachranne operacie a zatarasit vsetky pristupove cesty do Tatier mytnymi miestami, kde si bude musiet kazda prichadzajuca osoba kupit za 10Sk formular, kde sa podpise a dostane aj pre seba kopiu "Ano som si vedomy, ze pri poruseni nariadeni horskej sluzby a pohybe v nebezpecnom terene budem v pripade mojho zranenia ci pozostali po mne v pripade smrti hradit vsetky naklady spojene s mojou zachranou. V pripade mojej smrti za uvedenych podmienok rodina uhradi taktiez aj uverejnenie inzeratu o mojej blbosti v najcitanejsich ceskych novinach v ramci osvetovej kampane na podporu slov. turizmu.". A nalezite by som to okorenil este podvrhnutymi clankami slovenskych autorov pisucich pre ceske casopisy pod ceskymi menami o neprijemnych amoralnych Slovakoch vymahajucich peniaze po ceskych pozostalych po mrtvych.

Tu uz vazne asi ine ako tvrda odstracujuca/nechutna prevencia, spojena s vymahanim desat-statisicov ci uz po prezivsich alebo pozostalych, nepomoze.

PS: A ceski turisti maju rovnaku povest aj v Chorvatsku, kde ich povazuju bezkonkurencne za najvacsich ignorantov nedbajucich akekolvek upozornenia veduce k vyssej bezpecnosti.

PPS: Tento clanok nie je o tom, ze by mi bolo jedno, ze u nas zomieraju (ceski) turisti, praveze mi to nie je jedno a preto zdoraznujem nekonecnu hlupost tych ceskych ako vystrahu pre ostatnych a najma pre nich samotnych, nech ich aspon na Slovensku zomiera cim menej a inde nech sa spravaju uz ako ignoranti do sytosti, ale na Slovensku mame s takymito zachrannymi operaciami akurat naklady a kazia nam statistiky mrtvych a image Tatier.

Update - doplnenie o odkaz a vytah z clanku Chronológia lavínových nešťastí v Tatrách za rok 2005:
31.12.2005 - 7 mrtvych ceskych horolezcov, vinnik - priroda
27.2.2005 - 1 mrtvy cesky turista, vinnik - 4 ceski skialpinisti
26.2.2005 - 1 mrtvy cesky turista, vinnik - 2 ceski snowboardisti
4.1.2005 - 1 cesky horolezec, vinnik - priroda

Toto nie je prehlad mrtvych ceskych navstevnikov a ceskych vinnikov, ale obete lavin v Tatrach bez ohladu na narodnost, ktore navstevuju aj Slovaci, Poliaci, Madari, Nemci a ine narodnosti.

Horský vodca Rajtár: Turisti často riskujú (SME 2.1.2006)
...Mnohí českí turisti podľa neho neraz dosť riskujú, o čom svedčí aj množstvo tragických úmrtí. "Je to istá črta mladej generácie českých turistov. Absolútna nezodpovednosť, veria, že sa im nič nestane. Nepáči sa mi to, lebo tak sa normálni ľudia v horách nesprávajú," hovorí Rajtár. Zo skúseností vie, že veľa českých turistov sa orientuje na Západné Tatry, lebo na Vysoké Tatry technicky nemajú, ak nie sú skúsení horolezci. V Západných sú okrem Ostrého Roháča a Baníkova holé terény, s málo skalami. "Tam sa môžu hrať aj neskúsení ľudia na horolezcov. Kúpia si čakan, mačky a majú pocit, že sú horolezci."...

>> Novsi - Zvonenie
<< Starsi - Kupili by ste vyhodne kradnutu vec?

Komentarov: 24

xtro
No neviem, ale napriek rozumnym agrumentom, budes asi teraz obvineny z nacionalizmu.

Markoff - to snad nie, ved som tam spomenul aj bezproblemovych Madarov, Poliakov a Nemcov a ak by aj hej, tak take uzitocne komentare nie je problem zmazat...
31.12.2005 - 14:06
THeBaNDiT
Markoff, uplne s Tebou suhlasim, ved je do oci bijuce, ako u nas Cesi kapu (a povedzme to znova na rovinu - vlastnou vinou). Akurat ich vsetkych netreba hadzat do jedneho vreca.
Ale vseobecne je to tak, Cesi su v Tatrach jednoducho nejnezodpovednejsi. Bodka.
31.12.2005 - 14:43
Osobně si myslím, že cvok je každej kdo leze do hor, bez ohledu na roční dobu, počasí a národnost :o) a k těm Čechům v Chorvatsku. Když se ně tohle člověk zeptá Chorvata nadaného jistým stupněm upřímnosti, tak vám řekne, že na otázku , kdo je nehorší turista v Chrovatsku se Italovi doatne odpovědi že Nemec, Němcovi že Rus, Rusovi že Ital a Slovákovi asi že Čech. Já jsem Čech a ale radši jsem se neptal, páč po té co mi tohle jeden vrchní v Poreči vyložil, už nemělo cenu se ptát :o)
31.12.2005 - 14:44
xtro
To nie je podstatne ze si spomenul aj bezproblemovych, podstatne je, ze si si dovolil spomenut problemovych Cechov, co je bohuzial realita. Presiel a prespal som uz na mnohych zimnych kopcoch, ale strach a respekt mam stale, no to, co velmi casto dokazuju nasi bratia, to nie je hrdinstvo, to je hazard. Avsak zdoraznujem, ze to neplati o vsetkych!!! Hlavny rozdiel je vsak v tom, ze ini napr. Poliaci ci Madari sa spytaju, pocuvaju, nechaju si poradit, ale mnohi Cesi (ZDORAZNUJEM NIE VSETCI!!!) su majstri sveta, nikto na nich nema, bezhlavo sa pustaju do vsetkeho s naivnou predstavou, ze "my uz to nejak zvladnem ...". Mnohokrat sa mi stalo, ze sme po zhodnoteni sil radsej ustupili nez by sme mali riskovat zivot svoj ci zivot tych, ktori su plateni za nasu bezpecnost.
Odporucam prejst si niekolko diskusii na tuto temu na niektorych outdoorovych forach -to stoji fakt za to.
Celkom dobry zdroj zacina tu http://www.svetoutdooru.cz/Users/Clanky/.. (treba si potom poklikat co koho zaujima.)
31.12.2005 - 14:45
rony
Predstavme si cloveka, ktory zije v pahorkatine. Pred dvomi rokmi si kupil v znackovom "outdoorshope" vybavu (gate za 2500, trojvrstvova bunda za 6000, hnede topanky "outdoor" za 4500, ponozky za 1500). Potom nasadne do dvojlitrovej oktavky a so spotrebou 15 litrov cestuje do tatier aj s partou dalsich ludi. Prenajima si v malebnej dedinke chalupu za 15 tisic na tyzden.
Vecer oslavia prichod. Na druhy den na obed zbalia "skialpin" bagy a vyrazia za adrenalinom. Pretoze za jediny nebezpecny stit povazuju Lomnicak a Gerlachovsky, tak mierumilovne posobiace zapadne tatry plne stromov a zjavne udrziavanych travnatych zjazdoviek (kde sa v lete tulaju ovce) neposobi hrozivo.
Pretoze si naplanovali pesiu trasu na viac dni, zjavne im volna plocha zjazdovky pripadne ako bezpecne miesto (ved 100 metrov dalej vidno hotely a budky). No a ten vyhlad na kopceky okolo. To sa rano tak nadherne vylieza zo stanov.
Pretoze je presne 4 pod nulou, do caju si napchame pravy alpinisticky naboj vo forme rumu s cucoriedkami (anketa - kto vie ako sa to vola?). Vytrvale snezi a zazitok jak "sfina". Bomba, ani mi nenavlhli ponozky a to prinasa uzasny pocit bezpecia.
V echt .cz skialpinskych webdiskusiach sme uz citali o tom, ze laviny sa pustaju predsa ked sa vrstvi sneh. Ale preboha tu? V zapadnych tatrach to nie je ani po clenky tym Alpam. A ved su tu vsade stromy.
Rano ani nepocujeme ten hukot. A keby aj...
31.12.2005 - 14:51
rony
aby som bol spravodlivy, tak si musime uvedomit, ze do slovenskych hor si vylezu dat sa zabit len ti Cesi, ktori nemaju rozum ;-) A uznajme, 10 milionov ich v tatrach dnes nie je ;-) Iba maju taky mensi problem: stale si velka cast Cechov mysli, ze Slovensko je taka zaostalejsia byvala cast ich statu. Diskusie o ekonomike vsak nechcem vyvolat, iba som si to v priamych diskusiach s istymi vynimocnymi zjavmi na ceskej scene proste vsimol.

A este zopakujem, ja som si na Spalenej vsimol skor vela poliakov, takze hadky o tom, ze za tolko mrtvych cechov moze ich podiel na navstevnosti je tak trochu blbe odvadzanie pozornosti. Problem je v ponimani seba sameho v "partii". Ano su aj samostatne mysliaci blbci, no v partii sa sebavedomie vzdy zvysuje ;-) A skuste sa kdesi v horach medzi stromami v hadke z dalsimi 4 blbcami "mudro" "odtrhnut" a odmietnut bivak pod zjazdovkou... :-)


Este som si vsimol, ze ti mrtvi boli clenovia Ceskeho horolezeckeho zvazu. Nic v zlom, ale pripada mi to uz ako keby Slovensko zalozilo zvaz vojenskeho namornictva. Ale radsej par odkazov:

http://www.hzs.sk/laviny/index.php?menu=..

http://cestovani.havran.info/modules/new..

a zrejme by si kazdy, co leze dalej ako 100m od vchodu svojho domu mal uvedomit, ze zachranne sluzby nie su "defaultna" poistka voci blbosti. Takze ak leziem do hor, neocakavam, ze ak kdesi skysnem pride superman Bruce Willis z HZS Vysoke Tatry hned ako pocitim problem. Asi by sme si mali stotoznit zachranarov skor s vyhrabavacmi mrtvol samovrahov. Co nezvladnem sam, nema automaticky riesit HZS. :) Ale hadzat hrach... ;-)
31.12.2005 - 14:55
Marián Hello
To snáď nemyslíte vážne. Ja som z Tatier, viem že THS a ATE majú problémy s preplatením podobných zásahov, ale také tvrdenia by som si v živote nedovolil. Ja si vážim každý ľudský život. Primomína mi to Slováci, respektujte kulturu. Možno by si mohol Markoff premenovať článok na Česi, respektujte pokyny, pretože tento článok vyznieva podobne xenofóbne ako ten Markonov. Ináč nič v zlom.

Markoff - ja si zivot samovraha nevazim, nevidim dovod preco by sme mali my doplacat na jeho samovrazdu a mal nam kazit image v turizme a statistiky umrti, inak odporucam si zajst na ceske servery kde sa stretnes s obdobnym nazorom ako je moj od samotnych Cechov, takze narodnost bych sem moc netahal, proste je fakt ze Cesi su na Slovensku totalni ignoranti a zomieraju vlastnou blbostou na nas ucet
31.12.2005 - 15:52
Citujem: "Hlupost ceskych turistov je nekonecna, ano je pravda ze tvoria snad 60% vsetkych navstevnikov Tatier avsak ich zastupenie medzi mrtvymi v Tatrach je cca 90%, tak sa pytam je zvysnych 30% zvysnych navstevnikov Tatier..."
Hnidopich. Prosim Ta, ako si dospel k tym 30%? 100-60%=40% Pocitam, ze si neopocitaval 60% od tych 90%.
K veci. Ludia, ktori sa komplikaciam radsej vyhybaju, to maju v partii tazsie. Raz sme boli v zime na bezkach v Tatrach, celkom pekny vylet, ale dosiel usek, kde som uz toho mal plne zuby... a potom sa vynoril este tazsi. Chcel som to obratit, lebo som si netrufal, ale tazko sa vzdoruje skupine ludi, z ktorej sa nikomu s vami nechce ist naspat...

Markoff - odpocitaval 60 od 90, ved su mrtvi aj ini, ale je to jedno tie cisla su od oka (a matika mi nikdy nesla okrem pocitania penazi), podstatne je ze perc. pocet mrtvych cechov zo vsetkych obeti je daleko vyssi nez perc. podiel ceskych navstevnikov zo vsetkych navstevnikov, u zvysnych su tie cisla opacne
31.12.2005 - 16:42
Markoff
binarniladin - zaujimave ze to o sebe tvrdia v Chorvatsku aj samotni Cesi:
Nejvíce Čechů letos zahynulo v Chorvatsku a na Slovensku
Nejvíce mrtvých Čechů letos hlásilo Chorvatsko. Ze 74 obětí v době turistické sezóny bylo 14 Čechů. Zahynuli především při automobilových nehodách nebo následkem neopatrnosti při koupání.
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evr..

dalsi cesky clanok je k vlastnym taktiez "zhovievavy":
Češi na horách = velké problémy
Brno - Za posledních 10 let zahynulo na slovenských horách na 50 Čechů, sedm přibylo dnes. Problematicky vnímají Čechy i v Alpách.

Češi neznají hory, říkají slovenští záchranáři
Na slovenských horách zahynulo letos celkem dvacet čtyři lidí, polovina z toho je z Česka. Dnešní tragédie tak potvrdila to, co už delší dobu tvrdí slovenští záchranáři návštěvníci z Česka často nerespektují nařízení záchranářů, přeceňují své síly a společně s návštěvníky z Polska působí na slovenských horách největší problémy.

Problémy s Čechy hlásí také Alpy
Neukázněnost turistů vedla slovenské úřady k tomu, že se za záchranu života v horách se bude v příštím roce platit. Povinnost platit náklady na záchrannou nebo pátrací akci se vztahuje i na lidi, kteří během pobytu v horách neporuší zákon, nebo pokyny horské služby. Zákon bude platit od zítřka, ustanovení o hrazení zásahů bude účinné od 1. července.

Na problémy s českými turisty už upozornili také rakouští záchranáři v Alpách. Nejhlasitěji letos v červenci poté, co si čtyřiašedesátiletý zkušený horolezec z Brna pro svůj výstup na nejvyšší rakouskou horu Grossglockner vybral nejobtížnější trasu, a navíc šel sám. Zaplatil za to životem, zřítil se z výšky sta metrů.

http://aktualne.centrum.cz/domaci/zdravi..

asi tolko k obhajcom Cechov...

este ciastocne vtipny komentar co som nasiel na webe:
"Pamätám si, že na Galdhopigene, najvyššom vrchu Škandinávie, bola výstražna tabuľa v nórčine (domáci jazyk), angličtine (medzinárodný jazyk) a češtine (jazyk turistov, ktorí robia najviac problémov)."
31.12.2005 - 18:11
Ano, ale to je stará věc, už Ivan Mládek kdysi dávno napsal písničku O nebezpecenstvu hor. Už tam psal, že jsme blbci, kteří neví, co si vzít do hor :-)
31.12.2005 - 18:16
Pravda bude - ako vzdy - niekde uprostred... Poznam XYZ bezproblemovych ceskych turistov. Zial publicitu ziskavaju vzdy ti co vyrobia nejaky problem - bud z nevedomosti, neskusenosti alebo z frajeriny. Mali by si vsetcia uvedomit, ze priroda tieto omyly kruto tresta! Tak ako dnes...
31.12.2005 - 20:52
THeBaNDiT
orol, ide o to, ze tych ceskych turistov je v Tatrach 60% zo vsetkych, ale ceskych obeti je 90% zo vsetkych (s odvolanim sa na udaje v clanku). Takze bud maju ti ostatni tuhsi korienok (co je nepravdepodobne), alebo su ceski turisti jednoducho vo vseobecnosti nezodpovednejsi, a Tatry maju kvoli nim horsiu povest. V zahranicnych mediach napisu, ze v Tatrach zahynuli 7 Cesi, ale pravdepodobne nenapisu, ze zahynuli vlastou vinou a nezodpovednostou, kedze stanovali na mieste, kam bol vstup zakazany.

Markoff. - na tie percenta z clanku bych sa neodvolaval, boli len ilustracne (realne budu skor polovicne ale v rovnakom pomere takze sa nic nemeni), pokusal som sa najst presne cisla navstevnosti a umrtnosti podla narodnosti ale nedopracoval som sa k nim, snad len ze min. rok bolo najviac slovakov 44% a pak nasledovali bez udania percent cesi, poliaci a pod. resp. udaj spred 2-3 rokov kde boli tie percenta navstevnosti velmi vyrovnane v zmysle slovaci 25%, Cesi 20%, Nemci 18%, Poliaci 17%, Ruski 15% a tak nejak, statistiky sa roznia lebo raz sa meria navstevmost celeho Slovenska, raz Nizkych, raz Vysokych, raz spolu Tatier, raz miest v Tatrach a pod., kazdopadne podstatne je, ze v skutocnosti Cesi ani tak nedominuju v navstevnosti (tam stale vedu Slovaci) ako rozhodne dominuju v pocte smrtelnych urazov a bezkonkurencne kraluju statistikam kedy smrt sposobila nezodpovednost turistov a nie nestastna nehoda, docela ma prekvapilo ze v niektorych statistikach vychadzalo v Tatrach viac Nemcov ako Poliakov...
http://mesto.sk/prispevky_velke/vysoke_t..
http://denne.sk/pamat/mesto/1117186020-z..
http://denne.sk/pamat/mesto/1113567900-t..
http://www.sacr.sk
31.12.2005 - 21:18
Markoff, Markoff a ty mas kolko zimnych vystupov a pobytov v Tatrach, ze tu takto zovseobecnujes a poucujes? Urobili chybu (zmes objektivnej a subjektivnej) a je uplne jedno, ci boli z Ciech alebo Somalska. Ked uz sa tu snazis tlacit na nacionalisticku notu, tak vedz, ze vacsinu horolezcov a skialpinistov posobiacich v Tatrach je z Ciech a mnohi z nich maju oproti Slovakom zmaknute tatroznalectvo na jednotku. Tiez pri zovseobecneni by som si dovolil povedat, ze aj ostatne znalosti pohybu v horach su u bratov na urovni. Howgh.

Markoff - co na to mozem sucho odpovedat? snad len zopakovat ze ich percentualne zastupenie medzi mrtvymi je daleko vyssie ako ich percentualne zastupenie medzi navstevnikmi. a ak dobre sledujem spravy tak tam umieraju aj bezni turisti/lyziari a radobyhorolezci a pod., Cesi su proste ignoranti - majstri sveta a vedia to o nich aj inde v zahranici nielen na Slovensku a neboja sa to aj sami priznat ti rozumnejsi z nich, samozrejme sa neda hovorit ze vsetci Cesi su samovrahovia ked ich z 200000 zomrie rocne 15, ale zvysni su tiez z velkej casti dost velki ignoranti co riskuju a akurat maju stastie, take percentualne zastupenie ignorantov-blbcov medzi inymi narodnostami nie je a nemusi ist zrovna kvoli tejto blbosti o zivot, uplne staci ked zapalia napr. cudzi narodny park...
01.01.2006 - 01:26
cody
Tak odo dnes by podla noveho zakona mali zacat vsetciktori vyuziju horsku sluzbu platit, som len zvedavy ako to bude s vymozitelnostou, napriklad od pozostalych a pod.

Markoff - ako je napisane v mojom komentari vyssie kde citujem cesky web, platit sa bude az od 1.7.2006, ostatne bolo by to nelogicke zaviest take cosi uprostred zimnej sezony, takto vsetci vieme ze to zacne platit pre letnu, aj ked to platenie sa tyka beztak az buducorocnej hlavnej, v lete sa toho zase tolko nestane

velmi zaujimave info su tu v clanku (ale ako je to s tymi pozostalymi chyba, ale predpokladam ze ako u dedicstva, proste ak mal majetok tak sa z majetku vyrovnaju dlhy a pozostali samozrejme nebudu doplacat za dospeleho cloveka, horsie je ak sa im tam zabije decko ktore si tam pustili (co je uz ich vec))
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evr..
01.01.2006 - 11:56
Stastny Jim
..dodam len tolko, ze prave cestujem vlakom z Popradu v kupe s "partou" mladych ceskych snowboardistov a 4 zo 7 ich ma na nohach tenisky..

Markoff - dodam len tolko, ze komentare nesuvisiace s clankom su mazane a v pripade ze by aj suviseli tak toto je weblog, tliachat bez mazania si mozete na inych weboch (ale suvisiace som tu zatial nezmazal)
01.01.2006 - 18:42
sartori
A Vy ve vlaku cestujete v prezkacich? Nezapomnel jste se doufam ujistit, ze ona particka lidi nebydlela v hotelu 10 metru od sjezdovky a 20 od silnice, jinak totiz Vas prispevek postrada smysl.
01.01.2006 - 20:18
JitkaCL
Myslela jsem, ze ti blbi Cesi z velke casti financuji obnovu Tater, takze ten ekonomicky hyenismus sis mohl odpustit. Ti mrtvi Cesi ti urcite nic nedluzi.

Markoff - mas pravdu, vo velmi dobrej diskusii k clanku o tych Cechoch mal jeden prispievajuci dobru poznamku - vtip:
"Viete preco prispievali Cesi na obnovu Tatier po vichrici?
???
Aby mali kde umierat."

http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=2529963 (hlavny clanok novin a prekvapujuco velmi rozumna diskusia kedy sa vsetci svorne zhoduju nad diletantstvom Cechov a nikto sa tam neobvinuje z nacionalizmu)

btw. a nerob si zase iluzie o tej ceskej pomoci kedy pri miliardovych skodach sa nam Cesi zozbierali par melonov, co je isto pekny cin ale odpustil by som si reci o nejakej "velkej casti" ked je to zanedbatelna cast radovo tak mozno v jednotkach percent (ak vobec, ale rozhodne mensia nez percento navstevnikov ktore tvoria) a to ze mi stat nekradne rovno z mojej penazenky neznamena ze sa nemozem ozvat ked mina moje dane na zachranu ignorantov ktori si ju maju platit sami, nic proti ludom ktorym sa stane nehoda, ale samovrahovia nech si to platia sami
02.01.2006 - 00:10
borco
markoff aj ked mi vela veci vadi mas pravdu
jasne, ze to je vlastnost ceskych turistov, podcenovanie hor z ich strany som zazil rovnako v julskych alpach, ktore su o nieco vyssie ako nase tatry, maju minimalne skusenosti a hlavne nemaju ziadny respekt k horam
na jednu stranu je to nestastie, na druhu stranu som nasraty kam ti cechuri zase liezli
02.01.2006 - 11:35
rony
JitkaCL ale nezrovnavaj pomoc s blbostou. To s tym akosi vobec nesuvisi.
Doslova by som si rad zistil, ci konkretne ti mrtvi sa tiez zucastnili tej pomoci, ked to tak tvrdis.
Tvoj argument nie je argumentom.
Ak odhliadneme od toho, ze je to nestastie, ze drviva vacsina ludi ma respekt ci uz k nariadeniam alebo ma aspon prirodzeny zdravy rozum, tak predsa len ne neprehliadnutelna ta cast ludi, ktora sa ide do hor nechat zabit. Bohuzial to vyslo na Cechov. Co s tym? Neboj nikto nezabuda na tych, co su extremni profici, ako spomina Spyros, no ta malinka cast z Cechov, co pobehavaju po Tatrach sa az neprirodzene rychlo nechava horami zabit. A nielen to, este ich mrtve tela vzhladom k prirodzenej piete vyzaduju nasadenie desiatok ludi, ktori nemaju listok na nesmrtelnost a na tom istom mieste, kde boli zabiti sa musia pohybovat aj oni. A to len preto, aby nahodou ktosi nenapisal, ze sprosti zachranari nechali ich tela do jari v zavejoch.
Ja viem, ze Markoff rozpise na 10 odstavcov jednu vetu: "nezda sa vam divne, ze je az tak velky pomer Cechov medzi zabitymi horami?". Ale to ste si uz mohli zvyknut ;-)
02.01.2006 - 11:51
cernanka
Aj mne hned prislo, ze to bola samovrazda. Zrovantelna so zlanovanim Nuselskeho mosta v burke. Potom som si spomenula na seba samu, ked som mala cca 20 a do hor som chodila kzdy tyzden. Myslela som si, aka som uz skusena a co vsetko vydrzim. Niekolko bivakov po vsetkych Tatrach, niekolko pobludeni v kazdom rocnom obdobi, a vzdy so stastnym koncom. To sa clovek citi ako frajer. Raz sme sa vybrali na bivak do Cervenych vrchov - vychodne od inkriminovanych Rohacov. Bol s nami kamos, horolezec, co uz mal aj nejaky Pamir a Alpy za sebou. Stretli sme clena horskej sluzby. Ked sa dozvedel, co zamyslame, velmi dorazne nas upozornil, ze sa blizi silna burka, nech hore na noc nejdeme, ale prespime niekde v chate. Vsetci sme sa smiali tomu, ze akoze akurat jeho budeme pocuvat, len ten horolezec povedal, ze jasne, ak to je tak, tak si najdeme chajdu. A na tom trval aj po jeho odchode s tym, ze naco zbytocne riskovat. Divili sme sa mu, ale posluchli. Burka naozaj prisla, ked sme boli v jednom zrube v noci a zistili sme, ze ti dvaja mali pravdu. Napriek nepomerne vacsim skusenostiam alebo prave kvoli nim, mali ovela vacsi respekt z hor a citili pokoru. Odvtedy som uz hlupy risk zvazovala inac.

Ja verim, ze tato tragedia snad uz konecne odplasi vsetkych falosnych frajerkov, bz rozdilu narodnosti, ktori si v Tatrach dovoluju to, co by si v zivote v takych Alpach nedovolili. A ak sa niektori z nich urazia po precitani tohto clanku a povedia si, ze teda do tych blbych slovenskych hor chodit nebudu, mne to nevadi. Cechov ako narod tu nikto neobvinuje. Ale tie statistiky su jasne a maju svoje priciny.
02.01.2006 - 12:20
Stastny Jim
sartori, markoff:
myslim si ze ta poznamka nebola odveci, pretoze ti ludia mali uplne premocene aj tenisky aj rifle nad nimi, ved vsetci viete ake bolo vcera pocasie, vsade aspon pol metra snehu.
ja ked idem na hory do vlaku, tak v teniskach nejdem, prepac sartori, aj ked by som byval 3 metre od stanice, ale to je prave to o com markoff pisal - Cesi su v tomto nezodpovedni, a podcenuju prirodu.
02.01.2006 - 15:29
rony
to by nevadilo, ja som len nechcel suhlasit s tvojim "pripojenim" "pomoci tatram". to s tym absolutne nesuvisi. to je fakt ako keby si kupovali pomocou tatram akusi nesmrtelnost alebo co to bolo. cim dalej viac vsak verim, ze v ich pripade islo o akusi adrenalinovu zabavu spojenu s efektom "bandy" - mohli tam byt kludne 2-3 alebo viaceri, co by sa nevyspali na zjazdovke ale aj tak by nic nedosiahli - skuste sa o desiatej v noci "odtrhnut" od ostatnych a budete este hlupejsi ako ti hlupaci, co trvali na spani pod lavinou.
Takze, ci Cesi pomahaju alebo nepomahaju Tatram, je to jedno. Ci sa o mrtvych len dobre alebo zle, islo o extremny priklad blbosti. Zrejme nemozno pochybovat, ze VEDELI o vyhlaseni kritickeho stavu. Nemozno pochybovat ani o ich usudkoch a logickom zvazeni problematiky - ved boli clenovia nejakej horolezeckej organizacie. Atd. Atd. Nie je ziadna ospravedlnenka a na mieste je veta: dalsi cesi mrtvi v tatrach. Nie je v tom ani "slovenske" pohrdanie cechmi. Puhe, sproste, suche... konstatovanie.
Relevantne okolnosti typu: je to strasna strata, uctievame si mrtvych, lutujeme rodinu aj ich, mame sucit atd atd to proste netreba spominat, aby sme sa nezamotali v mori detailov ;-)
02.01.2006 - 20:30
THeBaNDiT
ja by som navrhoval zmenit nazov clanku na "Nekonecna hlupost niektorych ceskych turistov", lebo podla mna v povodnom zneni nadpis prilis zovseobecnuje a niektori ludia na to potom podrazdene reaguju. Ak by na nejakom ceskom fore napisali clanok s nazvom "Nekonecna hlupost slovenskych turistov", tiez by som sa ozval na svoju obranu...

Ale s obsahom clanku (az na ten mnou spomenuty detail) suhlasim.

Markoff - myslim, ze cloveku s inteligenciou aspon na urovni simpanza to muselo docvaknut aj bez toho slova v nazve a vzhladom k tomu, ze rozumna diskusia suvisiaca s clankom tu uz skoncila a zacina sa tu prejavovat nekonecna hlupost ceskych komentujucich (resp. jedneho) pisucich same primitivne komentare (IP - UPC Brno, VSMIE...) uzatvaram diskusiu nech nevznikaju ceskym danovym poplatnikom dalsie naklady na pouzivanie internetu na VS tymto odpadom platenym z ich penazi, ktory reprezentuje Cesko v zahranici svojim primitivizmom
03.01.2006 - 11:53
sartori
Stastny Jim: no asi takhle, zavazadla nejsou nafukovaci a zvlast v zime mas haldu vybaveni (ruzny jistitka, macky, cepiny, obleceni), takze mi prijde naprosto normalni prezit vlak v teniskach a do skeletu se nazout az na cestu k chate.
03.01.2006 - 13:09