Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2015 a cestopis z Azie 2010-2011

Kruta realita celnych skiel alebo o dobrej voli na cestach

Ekonomika - 30.04.2005 - Markoff

Ak by ste nemali predstavu aka je bezkonkurencne najcastejsia skoda na mot. vozidle (MV) vedzte, ze nejde o nic ine a menej dramaticke ako je kamen odleteny do celneho skla, tieto "nehody" tvoria min. polovicu vsetkych skod na autach, preto by sa o nich patrilo co to napisat.

Kamen odleteny do celneho skla na druhu stranu nie je ziadna sranda, citujem jedneho klienta s kamenom vecer na dialnici "skoro som sa posral v tom aute". Vinny nie je prakticky nikto (snad len udrzba ciest ktora ich neudrziava), naozaj vinnik neporusi ziadny zakon, proste si len ide po ceste ci vychadza z parkoviska, vtom sa mu pod zadne (ci obcas predne) koleso dostane kamen a ten uz len naberie smer letu do najblizsieho celneho skla (ci obcasne reflektoru) a mate skodu hotovu. Vo vacsine pripadov nasleduje dobka na skle, ktora nasledne zacne pukat a kazdym dnom naberat prasklina vacsie a vacsie rozmery, takze je treba vymenit cele celne sklo, cca 8-15000Sk.

Pre neznalych bych rad pripomenul, ze cim dlhsie jazdite na vasom MV bez akejkolvek (vami zavinenej) nehody, tym vam narasta bonus ci uz u povinneho zmluvneho poistenia (PZP) alebo havarijneho poistenia (KASKO) a tym mensiu poistku kazdy rok platite. Ak odrazu niekomu sposobite skodu mozete prist len o 10% z vasho 50% bonusu (polovicna poistka) alebo trebars aj o bonus cely (zalezi od poistovne), tak ci tak o bonus pridete ak zavinite nehodu (sposobite skodu) a priznate si to. Ak sa nepriznate (a policia vam to nema ako dokazat lebo u nej nebola), tak sa ziadna nehoda nestala a o nic nepridete.

Tolko uvod, podme k praxi. Mame typicku situaciu, idete sami v aute, pred vami ide kamion/nakladak, od jeho kolies vleti do vasho celneho skla kamen a rozbije ho.

Pripad 1 - vinnika zastavite, on si to prizna, nahlasi na svojej poistovni (pride o bonus), skoda je zlikvidovana a vam je sklo preplatene (samozrejme mierne znizene o amortizaciu (opotrebenie)).

Pripad 2 - vinnika zastavite, on si to prizna, ale nenahlasi na poistovni (napr. sef firmy, ktory plati poistky rozhodol za vodica, ktory to pred vami priznal a ktory riadil MV, ze sa to proste nenahlasi a nebude ziadna dobra vola). Nemate narok na nic.

Vinnikovi nikto nedokaze ze si to pred vami priznal ak vam to nepodpise na papier ci ak ste nezavolali policiu, ktora vam spise jeho priznanie a tym padom je uz neodvolatelne (otazne je ci by policia neodmietla prist a bola to ochotna spisat).

Ak ste isli v aute sami, mate smolu, je to jeho slovo proti vasmu, nikto mu uz nic nedokaze, on sa kludne moze aj priznat ze po tej ceste isiel, ale nikto mu nedokaze (ani privolana policia), ze kamen odletel prave od jeho auta.

Posledna moznost ostava uz len (nezucastneny) svedok v aute s ktorym potiahnete vinnika na sud, kde je vsak otazne ci uzna sud jeho svedectvo (nedoveryhodny svedok) a ci naklady na sud nebudu vyssie ako vysudene naklady na opravu skla.

Proste vam neostava nic ine nez sa spoliehat na dobru volu vinnika ktory vam to sposobil a ze to nahlasi, policia mu nic nedokaze pokial sa priamo pred nou neprizna, no a vy mu uz sami nedokazete vonkoncom nic a ak by ste mali aj svedkov je to na dlhe lakte cez slovenske sudy, takze to je de facto stale len na dobrej voli vinnika ktory sa musi odhodlat to nahlasit a prist o bonus.

Pripad 3 - vinnika ne/zastavite, on si to ne/prizna, nenahlasi na poistovni, zostava vam len zaplatit si opravu sami ci z havarijnej poistky, s tym ze pridete o spoluucast a bonus.

Pripad 4 - vinnika nemate (siel napr. v protismere a nestihli ste ist za nim), zostava vam len zaplatit si opravu sami ci z havarijnej poistky, s tym ze pridete o spoluucast a bonus.

Je to smutne, ale taka je realita s kamenmi na cestach, ci vam bude skoda na vasom vozidle preplatena z PZP vinnika zalezi len na dobrej voli vinnika ci si to prizna a nahlasi u seba v poistovni kde ma PZP. Neexistuje ziadny sposob ako mu dokazat ze vam sposobil skodu a donutit ho to nahlasit na poistovni. Ak by si to aj priznal, dal vam vsetky udaje, jeho poistovna vam vykonala obhliadku a vy ste jej aj dorucili vsetky doklady vr. faktury za opravu, tak vam nikto takuto poistnu udalost nezlikviduje (nepreplati), pokym to vinnik s dobrou volou naozaj nenahlasi.

Takze co robit ak odleti kamen do celneho skla? Ist za vinnikom, zastavit ho, vymenit si vsetky udaje a Dufat ze to nahlasi ci mu skusit dat podpisat priznanie (pouzitelne len na sudne tahanice) ci skusit zavolat policiu a nech to prizna pred nou (policia vsak asi odmietne prist, lebo pre nu sa nestal ziadny dopr. priestupok ak proste len odletel kamen).

Este stastie, ze napriek vseobecnemu povedomiu panuje na cestach vacsinou dobra vola vodicov, ktori sa neulakomia na svoj bonus a poctivo nahlasuju skody, ktore sposobili druhym ci uz u nich asistovala policia alebo nie, dobra vola - to je to jedine na co sa mozete spolahnut. Inak, ale vzdy volajte policiu, aj ked sa im lenivcom nechce prist, vzdy musia dojst a spisat to. Policiu musite volat pri skode nad 65000Sk, policiu mozete (podla poistovni ale radsej musite) volat pri skodach aj do 65000Sk. Akurat nezabudnite, ze vinnik nehody pravdepodobne obdrzi pokutu, kedze keby jazdil podla predpisov k nehode nedojde, vy ako poskodeny pri nehode za zavolanie policie neplatite nic.

PS: Kedy sa neoplati volat policiu je snad kazdemu jasne, za vsetky pripady spomeniem, ze ste si vypili trocha piva a pri ladeni radia ste nahodou vleteli do jarku a poskodili vozidlo a chcete si to uplatnovat z hav. poistenia. Mozete si rozmysliet ci chcete riskovat zavolanim policajtov pokutu od policie a to, ze vam bude znizene (prip. uplne zrusene) poistne plnenie kvoli alkoholu alebo ich radsej nezavolate, nedostanete pokutu a bude vam znizene poistne plnenie kvoli nevolaniu policie. :-)

Suvisiace clanky:
Povinne zmluvne poistenie (PZP) po novom - kapitalizmus po slovensky (4.2.2006)
Povinne zmluvne poistenie 2006 - kde zistit informacie/ceny poistneho (31.10.2005)
Preco nezrusit povinne zmluvne poistenie (25.10.2005)
Povinne zmluvne poistenie 2006 (25.10.2005)
Len tak pre autickarov alebo preco mat havarijnu poistku (29.1.2005)
Abrakadabra, PZP, kasko, CSOB, SKP, poistenie budiz! (16.11.2004)

>> Novší - Povedz mi kolko zarabas a a ja ti poviem ako velmi ti zavidim
<< Starší - SME 050408

Komentárov: 7

mia
Prípad 5 – náš:
Škodovka odstavená pri chodníku, okoloidúce auto suseda, odskočený kameň a rozbité zadné sklo. Podotýkam, že zadné sklo. Sused veľmi solídny, zašiel s manželom do poisťovne, poisťovák urobil obhliadku auta, spísal záznam o priebehu škody a že čakajte. Asi po mesiaci došlo z poisťovne rozhodnutie (medzitým sme dali vymeniť sklo), že komisia sa uzniesla na tom, že takto sa sklo rozbiť nemohlo a škodu neuznávajú. Ak nesúhlasíme, môžeme si svoje práva uplatniť na súde. Nakašľať na nich.
01.05.2005 - 14:00
majko036
nebola to nahodou koo......va? velmi podobne rozhodnutie som uz videl. auto nacuva do druheho a bez toho aby si obe auta niekto prezrel a pripadne aj postavil do tej situacie rozhodli, ze takto to byt nemohlo a dovidenia.
02.05.2005 - 09:13
dmiba
Prax: sli sme s kolegom z mesta A do mesta B, pricom sa nam stalo to, ze isty vodic nakladneho auta odpalil kamienok k nam. Samozrejme na ze to schytalo celne sklo. Cuduj sa svete, vzhladom na to, ze sa jednalo o relativne pomaly usek cesty a cestovali sme traja, podarilo sa nam zapamatat si SPZ. Kolega to siel na druhy den nahlasit na policiu a ma pruser. Vzdy ked dojde k niecomu takemu, musite ostat na mieste cinu a zavolat policajtov. V tom case pri nom stala pani, ktora presla nechtiac psa a bola na policii nahlasit, ze lezi tam a tam, aby ho spratali z cesty, samozrejme, ze jej vznikla aj skoda. Prisla o vodicak hned na mieste, kedze aj v takom pripade musite podla zakona zavolat policajta.
03.05.2005 - 15:03
ak ma niekto lizing a poistenie plati spolu s leasingom, obvykle nema na poistke bonus ani malus a teda moze sklo riesit zo svojej havarijnej. plati len spoluucast. u mna to boli dva litre, ale lepsie nez nahanat nejakeho vynnika a dohadovat sa s nim.

ku kooperative len tolko, ze ti maju sice lacne poistky, ale poistne plnenie uplne podhodnocuju, skoro vzdy ho kratia, dokonca aj ked idete do ich zmluvneho servisu. lutujem kazdeho klienta kooperativy. ostatne poistovne su v pohode.

a k prasknutemu celnemu. ak je sklo len jemne prasknute, taky ten gulaty dobanec, z ktoreho sa este nezacali tahat ciarky, da sa to dat zalepit, stoji to priblizne patsto korun a to ze to bolo lepene vidite len velmi velmi z blizka. nezavadza to ani ak to mate v zornom uhle (teda nie niekde v rohu okna). to je asi najrychlejsie a najlacnejsie riesenie. a, po bratislave beha tipek, ktory dojde rovno ku klientovi a zalepi to na mieste, trva to cca 30 minut. cena priblizne 5 kil.
05.05.2005 - 12:55
Markoff
mifko nemyslim, ze by mala kooperativa ktovieako lacne poistky (u PZP bych siel jednoznacne do CSOB alebo Generali svojho casu), ad podhodnocovanie, obzvlast u leasingoviek o tom klient ani nemusi vediet ale ma auto podpoistene (na nizsiu nez skutocnu sumu) comu zodpoveda nalezite aj radovo nizsie poistne pre leasingovku, potom vsak zostava len prekvapeny klient ktoremu je preplatena polovica poistky len za to, ze nevedel ze to ma podpoistene, ad kratenie - musi byt vzdy uvedene z akeho dovodu a nie je problem sa odvolat proti rozhodnutiu likvidatora, detto ako spomina majko036, samozrejme, ked tym odradia kopec ludi od dalsieho vymahania plnenia boli by blbi keby to nerobili, rozumni ludia sa odvolaju

a medzi nami k faktom - kooperativa nema ziadne zmluvne servisy, auto si tam mozes dat opravit v akomkolvek autorizovanom servise znacky tvojho vozidla alebo servise ktory nie je drahsi ako autorizovany (samozrejme vypocitana normohodina suvisi s vyskou poistky)

ad opravovanie skiel do velkosti desatkorunacky, divim sa ak o tom este niekto nevie a meni kvoli tomu cele celne sklo...

dmiba, no hej policia, lenze to ze si ju tam nemal predsa nesuvisi s poistovnami, tie ti to preplatia aj bez policie, v najhorsom o cosi skratene
05.05.2005 - 20:50
Laco
Kooperativa ma samozrejme zmluvne servisy na skla. (Na ine nie.) Kde dostane clovek do haliera zaplatene co mu Slovexperta vypocita. Nema amortizaciu a ma zlavu 15 % na skle. (Nie som "agent" Kooperativy.) Ked ide do ineho servisu padaju mu tieto vyhody. Pozor na opravu skiel, oficialne sa daju opravovat len mimo zorneho pola vodica t.j. stierac spolujazdca. Ked je to v zornom poli mozu zobrat policajti TP. Otazka je ci najdu to miesto.
Osobne si myslim ze je vyrobcov skiel je v Europe len zopar a ti tam daju logo napr Mercedes, WV... a potom sa to v znackovom servise predava patricne draho a pritom je to to mozno iste ako v Autoskle.
Ked Vam z ktorejkolvek poistovne pride zamietnutie plnenia minimalne sa treba zoparktat odvolat a hlavne stazovat. Najprv si treba dobre precitat najme drobne pismena v poistnej zmluve, aj ked tie by si bolo dobre precitat este pred jej podpisom. Potom sa moze udiat ten zazrak ze pridu peniaze. Ked nie aspon mozte mat radost z toho ze niekoho dobre slak triafal ze vam musi na listy odpovedat. (Nie je to pravda Markoff? Podla zakona padajuceho hov.. to padne aj tak vzdy dole na likvidatora.) To asi netreba pisat, ze s poistovnou len doporuceny list, kedze inac podane sluzia asi ako WC papier. Je to papierova vojna, ale ked ste si isty oni sa skor snazia vyhnut sudu.
05.05.2005 - 21:59
Markoff
laco, suhlas, s tymi celnymi sklami to viem, ale bral som to len ako odporucany servis aky je najvyhodnejsi pre klienta, za zmluvny povazujem ten len kde mu to bude preplatene, ale opravit si to moze dat kdekolvek a preplatene mu to bude tiez

ad celne skla a zaruka u drahsich aut ala Mercedes, to je vec individualnej dohody s likvidatorom, ak by padala zaruka kvoli nejakemu lacnemu smejdovemu sklu u klienta ktory si plati nehoraznu hav. poistku by mu malo byt preplatene aj znackove sklo, ak je to auto po zaruke, tak je to uz na dlhe lakte so znackovymi sklami

a na zachode mame klasicky toaletak :-)
05.05.2005 - 22:09