Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Vlastnite ci pouzivate TV? Ze nie? Tak za nu pekne platte!

Filmy - 02.09.2004 - Markoff

Ano taka je filozofia Návrhu zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované Slovenským rozhlasom a Slovenskou televíziou, inak povedane zakona riesiaceho koncesionarske poplatky, ktore v sucasnosti nemusite platit, staci ked ustnou zmluvou darujete TV znamemu a docasne si ho od neho "poziciate" jeho TV. Jedna sa o material MK – 7334 /2004-900, ktory je v pripomienkovom konani do 16.9.2004, dokedy mozete pripomienky k nemu zasielat na adresu slavomira_salajova@culture.gov.sk, ja som svoju pripomienku prave poslal, aka je?

Zdravim,

mal by som pripomienku k materialu MK – 7334 /2004-900, kde je v navrhovanom zakone o poplatkoch za sluzby verejnosti poskytovane Slovenskym rozhlasom a Slovenskou televiziou, uvedene:
§ 3

Platiteľ poplatku

(1) Platiteľom poplatku je fyzická osoba, ktorá je odberateľom elektrickej energie pre vlastnú spotrebu alebo je odberateľom elektrickej energie pre domácnosť.[2]) Viacnásobný odberateľ elektrickej energie platí poplatok iba na jednom odbernom mieste elektrickej energie.

Tento bod povazujem za absurdny, kedze nuti platit koncesionarsky poplatok aj ludi, ktori doma nevlastnia ziadny TV (podla vasich prieskumov ho vlastni udajne 98% domacnosti) ci radioprijimac (podla vasich prieskumov ho vlastni 100% domacnosti), nehovoriac o tom, ze pokial zije v domacnosti viac ludi tak poplatok za TV ci radio musi platit podla zakona odberatel elektrickej energie, ktory moze byt kludne len najomcom bytu, kde si ubytovani donesu svoje TV a radioprijimace za ktore bude on platit napriek tomu, ze v danom byte sa standardne ziadne nenachadzaju. Preto navrhujem upravit znenie tohto bodu na:

§ 3

Platiteľ poplatku

(1) Platiteľom poplatku je fyzická osoba, ktorá je odberateľom elektrickej energie pre vlastnú spotrebu a zároveň vlastníkom TV alebo radioprijímača alebo je odberateľom elektrickej energie pre domácnosť a zároveň vlastníkom TV alebo radioprijímača.[2]) Viacnásobný odberateľ elektrickej energie a zároveň vlastník TV alebo radioprijímača
platí poplatok iba na jednom odbernom mieste elektrickej energie.

Dakujem za posudenie navrhu,

podpis


To ma este napr. nenapadlo, ze pokial vlastnite vlastny generator elektrickej energie v rodinnom dome, prosto nie ste odberatelom elektrickej energie, tak si mozete kludne vlastnit TV ci radioprijimac a ste oslobodeni od platenia koncesionarskych poplatkov na ukor tych ktori podla tohto hlupeho navrhu zakona odoberaju elektricku energiu ale vlastnit TV ci radio vobec nemusia. A ak som spravne pochopil paragraf 3 odsek 2 o firmach, tak podla tohto zakona musi platit koncesionarsky poplatok kazda firma ci podnikatel ktory ani nemusi vlastnit TV ci radio. No a o pocetnej skupine ciernych odberatelov elektrickej energie, ktori tym padom nimi nie su (nemaju ziadnu leg. pripojku) a tak nemusia ani platit koncesionarske poplatky, nehovoriac. Prosto zlatanina na n-tu nedavat koncesionarske poplatky za TV a rozhlas do suvisu s vlastnictvom TV a rozhlasoveho prijimaca, toto je fakt mozne len v Kocurkove u nas viazat to len na odber elektrickej energie.

Pokial sa vam tiez nepaci tento hlupy navrh zakona, kludne ho pripomienkujte e-mailom, kde skopcite moju vyssie uvedenu argumentaciu az po podpis (a mozete pridat trebars aj tu pasaz ktora ma neskor napadla), ktory nahradite svojim skutocnym menom.

>> Novsi - Casopisy s DVD na september
<< Starsi - Kratke recenzie filmov Cypher, The Italian Job, The Royal Tennenbaums a U Turn

Komentarov: 8

Cipo
Tak sledujem, že sa každú chvíľu zaoberáš koncesionárskymi poplatkami a veľmi často rozoberáš možnosti ako ich neplatiť. Je to podľa mňa zanedbateľná položka v rodinnom rozpočte na to aby si vyžadovala toľko pozornosti. Platí sa nie za vlestníctvo televízneho prímača, ale za to, aby si mohol v TV sledovať aj tzv. menšinové žánre, ktoré by sa na obrazovku TV inak nikdy pri čistej komercii nedostali. Je trba si uvedomiť, že je to podobné ako s daňami - ľudia najlepšie vedia čo so svojimi peniazmi, avšak potom by sme nemali verejné služby, ktoré by neboli ziskové - napr. autobus do Hornej Dolnej v okrese Medzilaborce. Záver. Je mi v podstate jedno, či touto povinnosťou zaťažia vlastníka televízneho prímača, alebo odberateľa el energie. Všetky doterajšie pokusy o obchádzanie zákona sú jednoduché a v podstate na smiech. A ešte sa tým aj chváliť, ako dokážem obchádzať zákon a navádzať na to aj iných,.... zamysli sa
02.09.2004 - 21:36
Hansi
skoda len, ze si stv svoje povinnosti voci mensinam prilis neplni: jedine, co na stv dokazem pozerat je panorama z horskych kamier (najlepsi relax - garantujem ;). nejake filmklubove veci, ako myslim chodia (chodili?) na ctv2 urcite tiez nehrozia. ale suhlasim s tou vynakladanou energiou na obchadzanie zakona - vidim istu paralelu s platenim za vs-studium - ludia zachrante svoje dane pred nenazranymi studentami! (ale privrite oci, aby ste nevideli tie vladne bavoraky okolo seba)
02.09.2004 - 23:54
qwerty
Cipo, mne NIE je jedno či koncesionársky poplatok zaplatí ten čo má prijímač, alebo všetci čo berú elektrinu.Tvoj optimistický pohľad na fungovanie spoločnosti je založený na tom, že túto spoločnosť riadia ľudia, čo efektívne využívajú zdroje, ktoré dostanú.Môj pohľad je ,že štátny rozpočet je čierna diera, do ktorej keď hodíš čokolvek, furt je málo.Takže čo povieš ak nabudúce budeš musieť ako chodec platiť napr. cestnú daň, veď predsa prechádzaš po ceste ! Možno sa ti to zdá prehnané, ale presne tak isto sa mne zdá prehnaný tento návrh zákona.
03.09.2004 - 09:55
Cipo
Máš pravdu. Som v podstate optimista a svojim spôsobom aj idealista, pretože si myslím, že ak sa všetci budú len stále sťažovať bez toho, aby sami hľadali riešenia ako von z kaše a pritom sa na druhej strane vždy spoliehali na štát, kedy im podá pomocnú ruku, tak kam dojdeme? So spoplatnením VŠ je to trochu zložitejšie ako s koncesionárskymi poplatkami a podobne ako s celou daňovou problematikou. Ak sa človek zamyslí, ktoré predmety sa zdaňujú - napr. pivo, prečo práve to a prečo nie napr. hamburgery sú zaťažené spotrebnou daňou. Prečo cestnú daň ( ak ju už nezrušili)ajú platiť iba podnikatelia? Všade navôkol je možné postrehnúť určité skutočnosti, ktoré nemajú logiku. Spoplatnenie VŠ problémy asi nevyrieši, vyrieši ich zrejme za štát trh -súkromné univerzity. Ten kto chce po škole dobré zamestanie pôjde na súkromnú, hoc si na to požičia a kto na vzdelanie nechce dať peniaze, zostane na verejnej univerzite a hotovo. Je to ako keď si ideš kúpiť auto. Odvezieš sa aj na fabii, ale na volve sa odvezieš lepšie. Čisto ekonomicky. Inak však napríklad stále je počuť, že právo vždy platí len pre silných a majetných. Aké sú súdy nespravodlivé. Ak sa ide niekto súdiť, potrebuje predsa právnika. Argument samozrejme, že právnici sú drahí. JE to však podobne ako keď niekto potrebuje murára. Ak si postaním stenu sám, môže to byť dobre, ale môže mi spadnúť, podobne je to, keď sa chcem súdiť. Môžem to urobiť aj sám, ale môžem byť neúspešný. Súd rozhoduje len na základe toho čo tam ten človek povie a ak nevie tak je to jeho problém, môže si nájsť niekoho kto to vie. Podobne je to aj v škole, keď učiteľ opravuje písomku. Študent dostane známku podľa toho čo vyprodukuje a nie podľa toho, čo je v ňom a čo nevie použiť. Ale odbočil som. Ak však naši volení zástupcovia uznajú, že máme platiť poplatok koncesionársky, tak ho proste platiť musíme. Dane a poplatky možno ukladať zákonom, alebo na základe zákona. Tak vzniká vzťah medzi poplatníkom a štátom. Otázka je už len ako vymedziť subjekt tohto vzťahu - poplatníka, ktorému vznikne táto povinnosť a tých poplatníkov, ktorí budú od poplatku oslobodení, aby podľa určitých kritérií takéto vymedzenie bolo" spravodlivé"
03.09.2004 - 17:18
...tak nech to ten stat nenazyva koncesionarskymi poplatkami za vyuzivanie sluzby pozerania STV. Nie je to pravda, tak nech to tak nenazyva. Nech to nazve, ze to je povinny poplatok na chod STV.

Myslim si, ze veci verejneho zaujmu - tie zalezitosti, u ktorych sa neda priamo zistit, kto ich vyuziva, v akej miere a aky velky prospech z nich ma - by sa mali financovat zo statneho rozpoctu aj za cenu zvysenia danoveho zatazenia. A nie alibisticky navodzovat dojem, ze za tu platbu mam nejaku sluzbu, ked to nemusi byt pravda (napr. pozeram ine kanaly, nie STV).
03.09.2004 - 17:55
Markoff
podla tejto novely sa koncesionarske poplatky zmenia na POPLATOK ZA ELEKTRICKU PRIPOJKU, viac o tom informuje a rozobera tento pravny nezmysel Jana
http://janamosko.szm.sk/#novela

co si vymysli stat nabuduce, mam navrh, co tak vyberat poplatok za dychanie a financovat z neho okrem STV a SRo trebars aj ST (vsak nich mame podiel a treba im urcite pomoct tiez)
03.09.2004 - 17:59
sucasny stav financovania STV a SRo je z velkej miery dany pomerom: statom privadzane peniaze do rozpoctu, reklama, koncesionarske poplatky v doterajsej forme.
Ja vidim v navrhoch jemne naznaceny smer k tomu, ze sa chce vyhodit jednu polozku a presunut zataz na ostatne. Plosne aplikovany poplatok je v samej podstate ekvivalentny dani. Mam dojem, potvrdte ci opravneny, ze plne financovanie STV a SRo prostrednictvom danoveho zatazenia neumoznuje sucasny stav prislusnych zakonov. Takze je to nejaka klucka, ktora nuti pohnut stojate vody smerom k zjednoduseniu financovania - pritoku penazi z "verejneho" kosa - vlada, rozpocet, obcania, poplatky...
Tak to vidim ja.
No a teraz vidim problemy: predstavte si, ze zariadujete sa ako novy najomca majitel nehnutelnosti a spolu s tym si objednavate energie, kablovku, nakupujete audio video pristroje.
Teraz mi vyplyva nejaka nezvycajna povinnost dobrovolne sa prihlasit k tomu koncesionarskemu poplatku bez ziadneho mechanizmu, ktory by ma o tom upovedomil, presvedcil...
Proste ja ako ustarosteny cloviecik nemam ani tusenia, ze by som mal cosi sam urobit aby som mohol zacat platit ;-)
Teraz pri tomto poslednom navrhu mam pocit, ze pri uzatvoreni zmluvy o odbere elektriny mi v jej formulari ponuknu kolonky tykajuce sa poplatku za TV.
V konecnom dosledku vsak je toto vsetko len inak pomenovane to, co vsetci pozname v logickejsej forme - dan.
03.09.2004 - 22:42
qwerty
rony, súhlas, nebude to koncesionársky poplatok ale televízna daň...
10.09.2004 - 15:42