Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Stalker a Shooter (Odstrelovac) - recenzie

Filmy - 29.07.2007 - Markoff

Stalker (1979) - 2.5hod stara ruska kravina o tom ako sa 3 znami vyberu do spustnuteho tovarenskeho komplexu na prechadzku a na nej filozofuju nad zmyslom zivota a spolocnostou, medzi cim sa namotavaju ako na nich caka smrt, to vsetko s recmi a dlhymi zabermi na zaspatie, ked mate kameramana chut nakopat kamsi. Btw. ak si myslite, ze film naberie lepsie tempo ako ma uvodne x-minutove vstavanie z postele, snivajte dalej.

Totalny ODPAD co je vydavany vraj za jedno z najlepsich sci-fi (to znamena science fiction pre tych co si stale myslia ze s tym Stalker cosi ma), pravdepodobne ho tak hodnotia ludia co nemali energiu ho dopozerat (pravda, ja som tiez 2x zaspal co sa mi podarilo zatial este len u Baraka) a spoliehaju sa na hodnotenie prveho cloveka co stvoril mytus (staci si precitat typicky komentar v style "bola to sice kravina, neviem o com, ale hodnotenia predo mnou su dobre tak dam z povinnosti tiez"), ze tato nudna prechadzka a zvasty maju cosi so sci-fi ci nebodaj aspon priemernym filmom, nabuduce si asi vezmem kameru na prechadzku do prirody, so znamymi sa riadne ozerieme (trava by bola asi ucinnejsia), budeme mat potom filozoficke reci a natocime Stalker 2, pravdepodobne jeden z najnadhodnotenejsich filmov co som kedy videl.

Alternativy: 2001 A Space Odyssey (naslapany akcny polopatisticky film), Baraka (obdobna nuda na zaspatie ale aspon s peknymi zabermi a hudbou), Blair Witch Project (obdobna amatercina ale aspon u nej zabijete menej casu a aspon v zavere sa cosi deje), akakolvek sci-fi/filozoficka kniha (za 2.5hod z nej budete mat daleko lepsi zazitok nez z tohto odpadu, kde by sa myslienka/dej vtesnal do stopaze vecernicka a stale by nudil). Este vysvetlivky k filmu: Zona=spustnuty tovarensky komplex ktory je z neznamych dovodov strazeny (zeby Narodny park?), Stalker=fanaticky nabozensky sprievodca prirodou, ktory sa snazi namotat navstevnikov a dohnat ich k samovrazde. Ak by som to mal sledovat znova, tak asi rovnako ako v pripade Fear And Loathing in LV zaplatim radsej za to nemusiet to vidiet, tento film sa da pouzit ako skvely muciaci prostriedok. 1/10 (IMDB 8.2/10, CSFD 8.8/10)

Zopar komentarov z IMDB, ktore snad odradia ludi co to nevideli a neveria mi:
UK: "lets get one thing straight, this is an art film for art/academic people. therefore if you're looking forward to watching a sci-fi film then forget it. before watching this film a friend of mine who is an absolute film connoisseur in every regard gave me some advice. he told me that if i want to have a good sleep then i should watch stalker"

CA: "I would rather eat my own flesh than watch this pointless exercise in pretentiousness and boredom. This film could have been a short play or a magazine article, and saved us the pain of watching three characters do the same thing over and over again in a series of mundane and repetitive shots."

"This film is marketed as the Russian "2001." Don't be fooled into watching it. "2001" may be slow but it's captivating. "Stalker" is just plain dull. Most of the movie goes like this: Some men are walking across a field. Character A says something. They continue walking in silence for 3 minutes. Character B responds. They continue walking in silence for 3 minutes. Character A says something else. You can watch huge portions of this in fast forward without missing a thing."

BE: "The photography is bad and the story itself is worth nothing. the film is full of symbols and hidden meanings and it is to the spectator to reveal them. That's why intellectual people like this film because they can say that they understand it and so make impression on their fellow intellectuals. But symbols on itself don't make the film more valuable. It is just a boring film. The characters are not interesting and the story is stupid."

US: "Don't be ashamed to dislike this film. Don't be ashamed to call it slow. I like many slow films--to complain that something is slow is not a sign necessarily of stupidity or impatience. I've read the Bible, for example. Now THAT is slow. But it's also GOOD. And that's the problem with this film: it is slow AND bad."

US: "Hey, every time I go see a sci-fi movie I don't expect it to be star wars. I read real science fiction, including Asimov, Ellison, Dick and Lem (who the filmmaker has also tackled). But this movie wasn't just slow at times, it was boring as hell. It just went on forever and nothing happens. Somebody's gonna tell me that's the point. Ok. It still makes a really boring movie. It's not even science fiction, it's a fable of some kind. It's allegorical, not fictional. This actually may rank as one of the dullest movies I've ever seen."

Shooter (Odstrelovac, 2007) -  Mark Wahlberg aka Marky Mark sa vracia po The Departed tentoraz ako neprekonatelny tazky cavo - vojensky odstrelovac (vid jeho postava v Three Kings), ktoreho nezabudne kamera zaberat pri spomalenej chodzi ala Armageddon, on je proste dokonaly, neprekonatelny, naj, pravy vlastenec, i ked...

Pribeh je jednoduchy - ako obvykle depkujuci Mark po nezdarenej vojenskej akcii, ked mu zabili partaka, zije mimo civilizaciu a o 3 roky neskor ho tam oslovuje fuflajuci Danny Glover kvoli ktofemu fom mal chuf fyfnut fifm vzdy ked pfehofofi. Neviem, on prekonal nejaku mozgovu porazku alebo inu zavaznu chorobu alebo ma chcel len reziser Fuqua (Training Day) vytocit aby som to vypol a poukazat ze je zapornak? Je to naozaj cosi nepocuvatelne a v casoch serie Lethal Weapon 1,2,3,4 mal urcite normalny hlas/rec. Spat k pribehu, zapornak Glover oslovuje Mark-a ze dostali spravu ze sa chysta atentat na prezidenta strelbou z velkej vzdialenosti a Mark im ma overit ako su na tom miesta s bezpecnostou a naplanovat ako by sa to dalo vykonat, akurat nema stlacit spust. Spust ani nestlaci, napriek tomu je na prezidenta vystrelene, aj ked zabity je africky duchovny vedla neho. Pochopitelne vzapati je na Mark-a nasita buda (vid Oswald) a on musi po vzore Enemy Of The State zistit kto su ti zli vo vlade, vyvrazdit ich pritom zopar a za asistencie tych dobrych (FBI) to dotiahnut do uspesneho konca. Aby nebolo klise malo samozrejme mu musi pomahat ako partak agent FBI ktory mu ako jediny veri (Fuqua-ov oblubenec Pena), no a samozrejme si zapornaci vezmu ako rukojemnicku pohladnu vdovu po jeho expartakovi, ktora mu tiez pomoze na uteku.

Film neprinasa absolutne nic nove oproti filmom The Jackal a Enemy Of The State, ktore vykrada, napriek tomu pohodova oddychova akcia raz za cas nezaskodi a ked nie je odvedena vyslovene zle, tak sa to da pozriet v tradicnom style bez nejakych superefektov, navyse aspon Mark nie je predsa len az tak naivny aby si myslel ze je spravodlivost slepa a tak si zopakuje spravodlivost vo vlastnych rukach po vzore The Departed. Pribeh velmi slaby, ale inak nenarocna priemerna akcna oddychovka, aj ked by nejake tie vtipy/hlasky nezaskodili. 4-5/10 (IMDB 7.2/10, CSFD 6.3/10)

Suvisiace clanky:
Recenzie filmov za rok 2007

>> Novsi - Sunshine a The Simpsons Movie (+download) - recenzie
<< Starsi - Hot Fuzz (Jednotka prilis rychleho nasadenia) a Next - kratke recenzie

Komentarov: 8

Peto
vcera vecer som sa konecne odhodlal pozriet Stalkera. Za posledny tyzden uz druhy film pri ktorom som skoro zaspal. Ten prvy bol BRAZIL ...velmi divna vec. Este ma caka 2001: Space odyssey ...podla kamosa sa to da preskakovat po 10 sec ...

Markoff - Brazil je este pomerne normalny/konvencny film (tiez som ho pozeral myslim min. rok po tom co som ho dlho susil napaleny), 2001 je uz dost ulet (teda hlavne zaver, inak to je OK kym su v lodi), no a stalker tazko nazvat filmom, to uz moze byt vazne hocijake video z ozieracky v prirode/na chate, kde bude par znamych filozofovat
29.07.2007 - 20:04
Mustang
Videl som Stalkera davnejsie,musim sa ho zastat.Film ma ine tempo a je urobeny inym sposobom,ako su dnesne akcne a sci-fi filmy.Je to o myslienkach,vetach obrazoch,je to ako keby si sa prechadzal slavnou galeriou-Ermitazom,alebo Louvre,proste v pohodicke si pozries kazdy obraz,nechas sa vniest do jeho atmosfery,mozes aj porozmyslat nad vyznamom a filozofickym obsahom,ale nemusis.Kazdy clovek je iny a kazdemu vyhovuje iny sposob vnimania sveta.Nezatracuj Markoff.Staci ked napises ,ze Ta to neoslovilo,ze to nie je film usity pre teba.Pre mna je Stalker,zaujimavejsi a krajsi film ako 2001:Space Odyssea,aj ked aj toto to povazujem za vynikajuci film.
29.07.2007 - 23:12
Rici
Uplny suhlas STALKER som sipozrel ako vela inych asi na zaklade hry ktora vysla a cakal som aspon "NIECO" zaujimave ale je to presne ako si pisal O NICOM kravina uplna, ja som pri tom tusim nezaspal ale to len kvoli tomu ze som to kukal tusim rano cize nebol dovod ale po prvom cd som to musel prerusit lebo mi s toho celkom dost sibalo, naviac tie xsixty co tam vybrali ako "hercov" hruza. To Mustang ano mas pravdu ked xces mozes sa zamyslat nad tym co tam riesia ale preco by si to robil ked je to cele vymyslena kravina?

Markoff - no ono sa da zamyslat aj nad hovnom v zachodovej mise, ale neviem preco by som to robil ked je na svete milion lepsich veci na zamyslenie, detto Stalker
30.07.2007 - 10:13
orc
priatelia, vase reakcie skor vypovedaju o tom, ze mate medzeru v kniznici, kde by mala byt klasicka scifi literatura - bratia strugacki a ich novelka "piknik na kraji cesty" (a.k.a. Stalker) by mali byt povinne citanie. ale uznavam, ze film bez precitaneho je dost zmatok ... ale rozhodne pobavil aj kolega, ktory si ten film "pozrel ako vela inych asi na zaklade hry ... a cakal aspon NIECO" :] ta hra nema s predlohou ani zbla spolocneho okrem mena.

Markoff - co ma (mozno) dobra kniha spolocne s niecim co sa tvari ako film? som si isty, ze kniha nemoze byt taka kravina ako to co na zaklade nej natocili, aj ked co som narychlo preletel komentare, tak by to malo byt skor na zaklade nejakej kratkej poviedky a zodpovedat tomu mal naozaj nanajvys nejaky 30min film a nie toto...
30.07.2007 - 21:42
orc
markoff> ved sa hned nepaprc :] ved pisem, ze bez precitaneho je ten film zmatok ... to je podla mna relikt z casov, ked sa predpokladalo automaticky, ze poznas knihu. z casov, ked sa este citali knihy a tieto byvali predlohou k filmom. takze odpoved na tvoju otazku "co ma (mozno) dobra kniha spolocne s niecim co sa tvari ako film?" by mohla byt, ze kniha v tomto pripade tvorila zaklad pre scenar. btw, novela je rozsahom nieco medzi poviedkou a dlhsim utvarom, oznacenie "kratka poviedka" v tomto pripade nie je na mieste, ak si dobre pamatam, tak to malo niekolko desiatok stran. ale na zaver je asi treba povedat, ze ten film je presne jeden z prikladov, preco ja osobne uprednostnujem knihy pred ich filmovou podobou ;)
31.07.2007 - 01:28
Miso
Stalker je jeden skvely film...2001:Space Odyssey jeden z mojich najoblubenejsich filmov celkom...ale ak niekto zacne pozerat Stalkera na zaklade hry, ktora akurat tak prebrala nazov tak nie je o com...su ine filmy ako vacsina beznej produkcie ale su to hodnotne umelecke diela...ale ani Picasso co Dali sa nepaci kazdemu...takze asi tak :)
08.08.2007 - 15:49
Marko
Cauko ludia aj napriek tomu ze film STALKER hodnotite tak negative chcel by som sa opytat ci sa da stiahnut z netu aj z titulkami.Rad by om si ho pozrel.prosim ak by ste nejake info mali poslite mi mail.Dik Moj mail:marko_7@azet.sk
30.01.2008 - 13:53
Michail
Stalker je jeden z najfilmov ake som kedy videl. A nema nic s intelektualizmom, alebo s chapanim. Je to absolutne jednoduchy film. Autor tohto textu je mrtvy clovek, neschopny citu. Niektore veci sa nedaju pochopit, daju sa citit. A pisat absolutisticke tvrdenia je hlupe a trapne. Cele Tarkovskeho vnimanie sveta a jeho filozofia ma hlboke zaklady, ktore maju svojich divakov a nadsencov. Ale umyselne odradzovat ludi od toho aby si nieco pozreli? Nech si vytvoria vlastny nazor... Clovek, ktory robil tento film si za tym stal a vela si zato vytrpel. Tento film bol pretacany trikrat. Ale to je jedno... Ide o to, ze tvoja recenzia sa ma dotkla. Lebo je hlupa. A hlavne mi ta je luto. Ale pre teba zrejme ten film nevznikol, vdakabohu.
12.01.2011 - 01:48
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.