Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2016 a cestopis z Azie 2010-2011

Update: DPB si berie vzor od nacistov a planuje rozdelovat ludi podla povodu

Bratislava - 07.06.2007 - Markoff

Clen predstavenstva DPB Zahradnik sa najnovsie vyjadril, ze pripusta ze by sa mohli zmenit ceny cestovneho v bratislavskej MHD pre ludi, ktori neziju v Bratislave. Revizor tak nebude kontrolovat len ci mate platny listok, ale ci mate aj spravny povod na jeho pouzivanie.

Ak sa teda v buse revizorovi preukazete OP s trvalym bydliskom inde ako v BA a nebudete mat ten spravny listok, tak dostanete pokutu za zly povod. Do buducna vraj planuje DPB aj preventivne zavedenie zltych hviezd, ktore by ulahcili revizorom pri kontrole povodu pracu. Listky pre bratislavskych obcanov by mali byt podla utajenych informacii hnede, kedze je to farba ich oblubenych vzorov. No a nakoniec by mozno mohli byt cezpolni vykazani z MHD a mali by chodit po ceste pri obrubniku aby nenicili bratislavske autobusy a ani chodniky.

Zahradnik/DPB chce vraj najst sposob, aby mesto nedoplacalo na zlavy ludi, ktori nie su jeho obcanmi a nepodielaju sa na jeho daniach (dan z prijmu ktora je odvadzana v mieste vasho trvaleho bydliska).

Predpokladam, ze DPB zaradi podla tejto prevratnej myslienky potom do cenovej kategorie cezpolnych aj vsetkych bratislavskych obcanov, ktori neodvadzaju ziadnu dan z prijmu v Bratislave ako su studenti, dochodci ci nezamestnani.

Toto je totiz podla DPB ferove platenie, preco by malo mesto Bratislava prispievat na zlavy ludom co neplatia v Bratislave ziadnu dan z prijmu, ked DPB ma 60% svojich prijmov dotovanych z mestskeho rozpoctu a len 40% plynie zo samotnych listkov.

V pripade, ze ceny pre cezpolnych nezavedie aj pre bratislavskych nezamestnanych, studentov a dochodcov vieme o com je toto cely, ze to nie je o ziadnej dani z prijmu, ale obycajnom nacizme a vyssej bratislavskej rase, ktora nemusi platit vyssie ceny ani ked neodvadza ziadnu dan z prijmu.

Update: SME "Branislav Zahradník zobral späť svoje slová o možnosti dvoja­kých cien zľavnených mesačných lístkov. Dnes Zahradník hovorí, že diskusia, ktorá vznikla po jeho výrokoch o dvojakých cenách, bola len „mediálne nedorozumenie“. „Kvalitné služby chceme poskytovať všetkým zákazníkom bez ohľadu na to, kde bývajú, za rovnakú cenu. O zrušení zliav pre mimobratislav­ských sme neuvažovali,“ hovorí v súčasnosti." Co k tomu dodat - medialny nedorozumenec co sa rozumie do vsetkeho a nema v DPB co hladat sa opat ukazal v plnej krase svojich ne/schopnosti, nakoniec ale aspon zvitazil zdravy rozum (a zakony) po medialnom tlaku na tohto nedorozumenca.

>> Novsi - Dost bolo pristahovalcov v Bratislave
<< Starsi - Mrakodrapy: Bratislava verzus Praha + extrem Petrzalka

Komentarov: 22

karlsdorfer
trepes este viac ako zahradnik. co sa tyka cepeckarov, tak situacia zacina byt neunosna. uz je vas tu tolko, ze vsade sme my domaci v mensine. tak sa vzpamataj ty janosik !

Markoff - ak bude mat niekto lepsi komentar tak nan budem aj reagovat nejakymi argumentami, ale dik akurat si mi nahral na smec co mam pripraveny dalsi clanok pre takychto hrdych bratislavskych truhlikov
07.06.2007 - 18:08
marek2000
Jednostranny pohlad.
V Bratislave pracuje vela ludi z ineho VUC, ktory neprispieva na dopravu v Bratislave. Musis brat DPMB ako ekonomicky subjekt, ktory nechce niekomu dat nieco len tak zadarmo.
Zle si pochopil svoj zdroj. Cielom Zahradnika je zatlacit na susedny VUC, ktory by sa podielal na spolufinancovany MHD.
Krajnym riesenim je alternativa zalozena na tvojom clanku. Tvoja je nerealizovatelna. Realizovatelne: pri kupovani elektriceniek sa bude brat ohlad, z ktoreho VUC si.
Treba to brat z otazka financii. V susednom Brne dostava MHD kazdorocne dotaciu od mesta na nakup vozidiel. V Bratislave tie dotacie take tucne od mesta nie su. Preto sa hlada alternativa ako peniaze ziskat inou cestou a dostat Bratislavsku MHD na uroven Europskej unie.
Nabuduce slovicko "vraj" v tvojom pripade (jedna pani povedala), ktore si pouzil, nie je relevantny zdroj informacii.
07.06.2007 - 21:23
Markoff
kto prispieva na dopravu je mi absolutne volne - v prvom rade su v Europskej unii zakazane dvojite ceny co plati nielen pre turistov vs domacich obyvatelov (vid Zakon o cenach), ale logicky aj v ramci slovenskych miest, takze cela tato chora myslienka je uplne uletena od niekoho kto je uplne mimo a mal by ist radsej domov vypustit energiu so svojou superstar

v druhom rade ludia pracujuci v BA v nej produkuju hodnoty pre tamojsie firmy cim prispievaju k rozvoju BA bez ohladu na to ci tam maju alebo nemaju trvale bydlisko a rovnako tak tu nakupuju tovary a sluzby a napriklad na obed asi nebude chodit pristahovalec z Kosic spat domov, takze opat len prostrednictvom dane z prijmu bratislavskych firiem tito ludia prispievaju do bratislavskeho rozpoctu

v tretom rade nechapem co sa DPB stara do toho na co mina svoje peniaze mesto, Bratislavu riadi riaditel DPB ci jej primator? ja som bol v tom ze tu od toho mame primatora a DPB je len firmicka ktora ma vacsinu blavackeho rozpoctu ale ktora tu nie je od toho aby tu ona vyskakovala a vymyslala taketo nelegalne fasisticke praktiky s cenami na zaklade povodu, to je proste tak chora myslienka asi ako propagovat fasizmus a jej siritela (Zahradnika) by mali tiez stihat za taketo verejne nazory

za stvrte - DPB este pred niekolkymi dnami tvrdil, ze cestovne zvysovat nebude pokym nedojde k skvalitneniu MHD a nakupu novych vozidiel (predpokladam ze nemysleli skvalitnenim nakup tych cca 18 busov do toho poctu cca 460 co naozaj vytrhne DPB) a pocitam ze tato akcia je iniciatia pana Zahradnika ktoremu sa zdalo ze je malo v mediach a ktory zo seba robi riaditela DPB, aj ked nim je ktosi iny, na co sa zabuda a pocuvame tu len nazory tlchubu experta na vsetko pocnuc televiziami cez dopravne podniky az po...

za piate - je to jasna diskriminacia na zaklade povodu nijako nepodlozena ekonomickymi cislami, preco by mal clovek co zije a mina v BA tisice na tovary a sluzby mal platit za MHD viac ako nejaky nezamestnany blavacky povalac (vid napr. Kopcany) z ktoreho mesto nic nema

btw. ziadny DPMB na Slovensku neexistuje, asi sa ti to pomylilo s Dopravnim podnikem mesta Brno a nie je to ziadny moj zdroj, staci si kliknut na clanok co odkazujem, tam ten cvok pripusta nieco taketo nelegalne protiustavne, uz len to ze niekto je schopny taketo nieco pripustat a uvazovat nad tym je otrasne a DPB by ho mal okamzite vykopnut, ostatne tam by mali vykopnut vlastne kazdeho (vyjma vodicov a technikov, proste kompletnu administrativu) kedze hlavny problem DPB nebude v nejakych peniazoch ale v ludoch co to tam riadia, tazko najst na Slovensku mesto s katastrofalnejsim vozovym parkom MHD
07.06.2007 - 21:38
Marvinn
Povrchny az hlupy text. Napriklad v Benatkach maju Benatcania a ludia v meste zamestnani alebo studujuci preukaz CartaVenezia, na ktory maju velmi vyrazne zlavy na dopravu a mesacne listky ich vyjdu len o malo viac ako turisticky trojdnovy.

Markoff - povrchny az hlupy komentar. co maju Benatky spolocne s Bratislavou okrem zaciatocneho B? mam tu vymenovat mesta na Slovensku ci v Cesku kde takato absurdnost neexistuje? navyse to v Benatkach bude v tom pripade na hrane zakona a zjavne je to tam mozne len preto, ze sa na to este nikto nestazoval umoznovat domacim platit menej ako musia turisti, v EU su zakazane dvojite ceny, toto nie je nejaka Azia kde sa mas v kazdom krame handrkovat o cenu
07.06.2007 - 21:52
marek2000
DPMB som si pomylil, lebo tam studujem.
ADD 2:
Ake dane ziska mesto za to, ze si tu dany clovek nakupi chleba. Mesto neziskava peniaze do rozpoctu cez DPH. Mesto ziskava peniaze do rozpoctu cez miestne dane, na to si zabudol. To ze dany ludia platia najom v inom meste ich zvyhodnuje. Mas pravdu v tom ze sa nepriamo podielaju na daniach tym, ze pracuju v nejakej firme, ale nie su priamimi platcami dane. BTW tych povalacov v BA moc nie je o com svedcia posledne statistiky o nezamestnanosti v BA.
ADD 3: DPB je firma, ktora je zavisla na rozpocte mesta, cize mesto ma PRAVO hovorit do chodu tejto organizacie. Keby sa chcel DPB osamostatnit tak by ceny za dopravu boli astronomicke a ludia by nepreferovali MHD ale vlastne auta. Cize v zaujme mesta je aby ludia pouzivali MHD. V zaujme MHD je, aby sa stali podnikom na urovni.
ADD 4: Ano, nastala chyba v komunikacii vo vnutry DPB. Za to nesu plnu zodpovednost.
ADD 5: Nic sa este nestalo, cize nevidim dovod preco kritizovat pre diskriminaciu. Aj tak sa to vyriesi cez rozpocet VUC a bude ticho. Su to stale len domienky, nic sa nestalo. Pan Zahradnik sa snazi iba medializovat :)

Viem, ze mas prehlad a mas nazor na komentar, ale riadit podniky to nie je ako riadit auto. Vedenie MHD mi nevyhovuje. Skus pisat menej emotivne a urcite to bude lepsie. IMHO som rad ze nemusim rozhodovat o financnom toku penazi.Penazi nie je nikdy dost. Niekomu pridas ostatny sa zacnu stazovat ze nedostali.
BTW DPB sa snazi riesit zalostny vozovy park vlastnymi silami, ked uz mesto neda. Je na hambu, ze u nas jazdia Ikarusy (ako CR kamarati hovoria, take su u nich uz davno v muzeu).
07.06.2007 - 23:26
marek2000
Hovorca DPB Zahradnik - si oprav. On nie je hovorca, on je predseda predstavenstva.
07.06.2007 - 23:51
marek2000
http://www.bratislava.sk/vismo5/dokument..

Aby sa tu nestrielali talafatky do vzduchu, tu je rozpocet BA.
V nom je mozne si vsimnut, ze obcania byvajuci mimo BA VUC odvadzaju dane z prijmu.
Dane z nehnutelnosti + miestne dane a poplatky tvoria podobnu cast rozpoctu. Mesto je ukratene o tieto prostriedky.
07.06.2007 - 23:56
Markoff
ad 2 - nebudem sa opakovat, staci citat "v druhom rade ludia pracujuci v BA v nej produkuju hodnoty pre tamojsie firmy cim prispievaju k rozvoju BA bez ohladu na to ci tam maju alebo nemaju trvale bydlisko a rovnako tak tu nakupuju tovary a sluzby a napriklad na obed asi nebude chodit pristahovalec z Kosic spat domov, takze opat len prostrednictvom dane z prijmu bratislavskych firiem tito ludia prispievaju do bratislavskeho rozpoctu"

a tam nejde vobec len o tych nezamestnanych, tam ide aj o blavakov co odvadzaju v BA prakticky nulovu/minimalnu dan z prijmu a podobne a tych je uz dost, takze mesto ma tak ci tak vacsi zisk z pristahovalca s nejakym 25000 platom ktory tu minie ako z 10-12000 domacej predavacku, ucitela ci uradnika akych su tony

ad 3 - no to je pobavujuce, DPB ma pravo hovorit do rozpoctu mesta? DPB ma asi take pravo hovorit do rozpoctu mesta ako mam ja, je to len firma co ma z neho prijmy a ktora sa bekanim snazi dosiahnut cim vyssie, ale kolko dostane rozhoduje mesto a ziadny nenazraty DPB. keby sa chcel DPB osamostatnit tak by zostal pri chceni, nie je tam nic sukromne, je to komplet statna/mestska firma v kuse stratova/silno dotovana (narozdiel od inych miest na Slovensku kde maju schopnejsie vedenie) a som si isty ze ak by sa DPB sprivatizoval a dal do sukromnych ruk tak mame lacnejsie listky alebo minimalne za rovnaku cenu lepsiu kvalitu (lebo by sa tam uz nedovolilo zamestnavat takych volov ako to tam riadia dnes), nehovoriac ak by sme mali alternativne konkurencne dopravne podniky, staci sa pozriet vsade na Slovensku ci v Cesku, take vraky nejazdia nikde inde, jedine co by muselo mesto dotovat su menej vytazene trasy, chce mi snad niekto tvrdit ze trasa prepchatej 93 ci 95 nie je ziskova (resp. ktora linka prakticky nie je v BA po vacsinu casu prepchata)? to je smiesne ak niekto nedokaze vytvorit v autobuse plnom ludi zisk za tie dnesne nehorazne ceny, ked cesta vlastnym autom vychadza prakticky lacnejsie uz pri par ludoch nez DPB, nevraviac o pohodli a ak by sme zapocitali aj naklady na kupu auta tak to vyjde stale lacnejsie nez predrazena blavacka MHD, tak by ma zaujimalo kde miznu tie peniaze v ciernej diere DPB. v zaujme DPB nie je v sucasnom stave absolutne nic, len namastit vrecka vedeniu, im moze byt cela uroven MHD u prdele ked ti co ju riadia v nej min. poslednych 10-15 rokov ani nesli co svedci o tom co si myslia o kvalite podniku co riadia a taktiez sa ich platy neodvijaju od urovne MHD ci nebodaj nejakej ziskovosti (lepsie by bolo pisat asi stratovosti)

ad 5 - snad nebudem cakat kym sa to stane, radsej poviem svoj nazor teraz nez sa ozyvat ked uz tuto sprostost zavedu a nebude to mat uz ziadny vyznam, takto to sa o tom snad dozvie aspon niekolko ludi, ze DPB sa chysta zaviest taketo nezakonne diskriminacne praktiky

mesto neda? vsak DPB ma 60% svojich prijmov od mesta, len zvysnych 40% od samotnych cestujucich, prakticky ziadne ine prijmy nema, nejake prijmy z totalne nevyhodnej reklamy na vozoch su v par desiatkach milionov, ale hlavne ze mal niekto namastene vrecko, navyse teda nie ze by aj tych zvysnych 60% nebolo z podstatnej casti tiez od samotnych cestujucich (aj ked tam budu asi dominovat skor bratislavske firmy)

dan z nehnutelnosti je pre vacsinu obcanov (obzvlast pouzivajucich MHD) uplne zanedbatelna suma, vacsinou nulova

a opakujem, ak mienime zavadzat taketo praktiky tak potom nech platia viac cezpolni aj v stankoch s jedlom, v restauraciach, kvetinarstve, nech platie mytne za pouzivanie bratislavskych chodnikov ci ciest, nech platie vyssie vstupne do muzei, divadiel... toto je proste uplne scestna a absurdna myslienka ako nam tu prezentoval tlk Zahradnik ktory nema zjavne asi ani ponatie ze je to protiustavne a dokonca odporujuce aj legislative EU mat dvojite ceny podla povodu

a rad by som ta upozornil ze pristahovalci v BA aj ked tam nemaju kvoli Bohovi Zahradnikovi prihlasene trvale bydlisko platia v cene prenajmu poplatok za odpad a ine dane (okrem toho ze odpad musia platit 2.x aj priamo vo svojom meste ak sa nepreukazu nejakym dokladom od zamestnavatela a mesto im ho neodpusti pri dostatocnej vzdialenosti od bydliska), neviem co si chcel dokazat tym rozpoctom, ale nedozvedel som sa nic nove
08.06.2007 - 07:34
marek2000
ADD2: Asi nechapes, ze zisk firmiem, ktore odvedu dane do rozpoctu statu asi nema nic moc spolocne s odvadzanim dani mestu.
ADD3: Je to jeho chlebodarca, tak pyta od mesta viac. 93 a 95 su prepchate na moste, pretoze tych mostov nie je vela. Nefigurujes ziadnou analyzou, ktora by podlozila efektivitu liniek. Tlachas do vzduchu. Vedenie suhlasim je neschopne.
AD5:Ozvy sa na spravnom mieste, taketo plakanie ti moc nepomoze.
K tym odpadom: Za odpad platis tam, kde mas nehnutelnost. Ti co nemaju v BA nehnutelnost, alebo prenajom neplatia. Opat si sa netrafil.
Tym rozpoctom som ti chcel dokazat, na akych daniach je spoluucast obcanov zijucich v BA a aka je spoluucast obcanov pracujucich v BA.

Nemienim s tebou viac diskutovat. Takymito reakciami akurat vzbudis nechut u tych, ktory chcu s tebou konstruktivne debatovat.

Markoff - napodobne, sila tvojich argumentov a noviniek co som sa od teba dozvedel ma uplne odzbrojila :-))) ale vazne - uz nebudem na taketo komentare plytvat energiou, kazdy nech si spravi svoj nazor, s rozumnymi ludmi som ochotny diskutovat
08.06.2007 - 09:22
A1
odstraneny nesuvisiaci komentar, osobne zvasty si nechajte doma na zachod
08.06.2007 - 09:29
damned
Teba vytocilo to ze si zahradnik dovolil teoretizovat o tom ze cazpolni by mali za mhd platit viac ani mne sa to nepaci ale ma to svoju logiku. Ked si bratislavcan (nebavme sa historicky ale tak ze mas v bratislave trvaly pobyt) tak cast tvojich dani ide mestu (tak ako cast konkretne tvojich dani ide novym zamkom - teda ak tam mas trvaly pobyt)

A mesto sa nemalu ciastkou podiela na spolufinancovani MHD. Takze je z pohladu MHD celkom logicka snaha ziskat viac penazi z nebratislavcanov pretoze od mesta bratislavy uz nejake peniaze dostavaju.

Ked sa o tom budeme natahovat tak dopredu prosim neargumentuj tym, ze pracujes v bratislave a aj dane tvojho zamestnavatela idu ciastocne do mestskeho rozpoctu - ta firma totiz na rozdiel od teba (obcana) vysoko pravdepodobne MHD nevyuziva

Je trochu skoda, ze sa clovek nemoze rozhhodnut kde chce platit dane (aspon ja o tom neviem) lebo ja by som omnoho radsej platil dane v bratislave ake prispieval na plat tomu hlupakovi v dedine kde mam trvaly pobyt co za posledne 3 volebne obdobia okrem pribrzdenej futbalovej tribuny neurobil nic.
08.06.2007 - 10:19
Markoff
logiku to ma asi taku, ze je to v EU a teda aj na Slovensku nezakonne a take absurdne ako ze by cezpolni mali platit za pouzivanie chodnikov, ciest, drahsie vstupne v muzeach ci divadle a pod., ved predsa vobec na to neprispievaju, samozrejme ak by si nieco taketo dovolili ine firmy ako DPB co i len uvazovat o tom tak je tu velka vlna kritiky ako si dovolujeme mimobratislavcanom spoplatnovat pouzivanie bratislavskych komunikacii, ale ked sa jedna "len" o MHD tak nam to ma prist normalne, vsakze?

podla tejto logiky potom ked si dovoli Bratislavcan vycestovat z BA nech sa nedivi, ze v Ziline natrafi na MHD pre Zilincanov za 12Sk, ludia z chudobnych regionov RS budu platit 8Sk a Bratislavcania 36Sk zodpovedajuco urovni ich platov, toto nastastie slovenske zakony (i ustava) zosuladene s legislativou EU neumoznuju a vedia dobre preco aby mali taki sialenci ako Zahradnik a spol. zviazane ruky

o zvysnych bodoch uz ani nemienim diskutovat, svoje nazory som napisal vyssie a nemienim ich opakovat, rozumny clovek ich je schopny pochopit
08.06.2007 - 10:29
bolek
Nejako si zmenil nazor spred tyzdna: "Pisat na kontroverzne temy, robit si selfpromo a nahanat navstevnost (ako nemenovani) nemam ziadny dovod, kedze by som z toho nic nemal a ego si tym mastit nepotrebujem"

Markoff - ja som to pisal pre svoju zabavu a navstevnost beztak nenahanam ako dlhodobo nemenovani (vedel by som menovat min. 2 blogy), u toho druheho clanku ma osobne zaujimala ta tabulka vzhladom k vecnym reciam podaktorych blavakov, tak som k nej akurat placol nejaky text, ale ked vidim reakcie podaktorych inteligentov tak si dam zase asi na cas oraz, to vazne nemat radsej ziadnych citatelov... a btw. s takymito off topic komentarmi mas na mna kontakt dole na stranke, takze by som uvital keby to tu dalsi ludia nezasierali nesuvisiacimi vecmi
08.06.2007 - 10:46
marek2000
su v Europskej unii zakazane dvojite ceny.
Riesenie pre BA
Ceny platia pre vsetkych rovnake, ale obcania kraja si mozu uplatnit zlavu 100sk. A si vysachovani so svojim zakonom :)
10.06.2007 - 17:41
valad
Revizor MHD-cky nema opravnenie pozadovat preukaz totoznosti, takze taketo ustanovenie by sa lahko mohlo stat neucinne, resp. neaplikovatelne.

Markoff - na toto opravnenie ma, inak by sa vobec nedali vymahat pokuty, mozes si akurat vybrat ci zaplatis pokutu na mieste v buse, mimo bus s tym ze odovzdas doklad a zaplatis tam alebo dostanes blok alebo zostanes v buse ak odmietas identifikaciu a bude ta zadrziavat az po konecnu kde sa budes identifikovat pred policiou
12.06.2007 - 01:51
laik
Bol by som rad, keby ste sa trochu zorientovali. Ved Vy neviete ani to kde je sever. Inac by ste vedeli, ze o MHD v nasom meste rozhoduju a ulohy zadavaju uradnici z magistratu. Uradnici v DPB su tu na to aby ich uskutocnili aj keby s nimi nesuhlasili - je to ich praca. Rovnako na najvyssie posty v DPB si dosadzuje svojich ludi radnica. To preto, aby mala pod kontrolou financne toky a dozerala, aby uradnici DPB realizovali ich rozhodnutia. No a kedze ostatne komunalne volby zamiesali trochu kartami, tak nominanti SDKU maju teraz zolika v rukach a preberaju vacsinove velenie v DPB od ustupujucich mensinovych nominantov KDH. Doporucujem Vam venovat sa "odbornostou" skutocnych vrcholovych manazerov DPB, ktori sedia a rozhoduju od zeleneho stola na Magistrate mesta.
12.06.2007 - 10:22
Markoff
Danuša KRKOŠOVÁ, Slovenská obchodná inšpekcia:
"V nejakom všeobecnom nariadení, ktoré vydáva obec alebo mesto, ale nie je možné, keď si vy kupujete lístok, že vám ako domácemu dá za 60 korún a mne ako cudzincovi dá za 100 korún. Toto nie je možné. On to môže dostať iba formou zľavy."

B. ŠTEFANOVIČOVÁ:
"Právnička však upozornila na rovnaký prípad v Liberci, kde poskytovanie zliav pre obyvateľov mesta považoval súd za diskrimináciu."

Henrieta ANTALOVÁ, právnička (telefonát):
"Na Slovensku je veľmi ťažko prejudikovať, ako tento prípad skončí, ale nevylučujem, že to môže byť považované za diskrimináciu tak ako to bolo v Čechách."

http://www.bratislava.sk/vismo5/dokument..
25.06.2007 - 11:55
valad
RE: Oprávnenie revízora požadovať preukázanie totožnosti.

Podľa zákonov platných a účinných v SR revízor nemá postavenie verejného činiteľa, preto naozaj nemá zákonné oprávnenie požadovať preukázanie totožnosti.
To pokutovanie revízormi je preto právne nie veľmo ošetrená situácia. De iure môže akurát vyzvať osobu ktorá sa nepreukáže platným cestovným lístkom aby svoju totožnosť preukázala, alebo aby zotrvala na mieste do príchodu príslušníka polície, prípadne aby sa na najbližšiu policajnú stanicu spolu s ním hneď dostavila. No ak tá osoba výzve nevyhovie, bez právomocí verejného činiteľa neexistuje žiaden zákonný donucovací prostriedok.
To, že mnoho revízorov používa nezákonné donucovacie prostriedky, je samozrejme iná vec.
11.09.2007 - 23:52
Markoff
valad, nemas pravdu - revizor ma zo zakona pravo zadrzat cierneho pasaziera na konecnu zastavku a tam ho identifikovat policajtmi. co robia revizori je, ze ti daju na vyber - chces zabit co najmenej casu, tak vystup hned a nerob problemy alebo ak chces robit problemy tak budes trcat v buse po konecnu a tam este prip. cakat v buse na policiu. co by som skor videl ako problematicke je vydavanie udajov od policajtov revizorom/DPB, ktore neviem aky zakon upravuje, ale legalne sa s tym neda nijako vydrbat proste v ramci zakonov
12.09.2007 - 07:55
valad
zadržiavanie pasažiera revízorom = obmedzovanie osobnej slobody (keďže revízor nemá postavenie verejného činiteľa a teda nemôže zasahovať do základných ľudských práv a slobôd)
17.09.2007 - 00:57
Markoff
revizor ma zakonnu pravomoc ta zadrzat vo vozidle na konecnu stanicu kde ta moze za asistencie policie identifikovat, vid zakon o drahach 164/1996 Z.z., nemam chut o tom filozofovat ked to tak podla zakona je
17.09.2007 - 07:18
valad
Nerád Ti oponujem, ale podľa mojich vedomostí takéto oprávnenie revízor naozaj nemá. Poznám aj tebou uvádzaný zákon č. 164/1996 Z. z. o dráhach v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje oprávnenia dopravcu v § 28a, ktorý síce ustanovuje, že:

(1) Dopravca je prostredníctvom vodiča alebo sprievodcu dráhového vozidla alebo iného svojho
zamestnanca povereného výkonom kontroly alebo organizáciou prepravy oprávnený dávať cestujúcim
pokyny a príkazy na zaistenie ich bezpečnosti alebo bezpečnosti a plynulosti prevádzky dráhy a
prevádzky dopravy na dráhe. Tieto osoby môžu
a) vylúčiť na najbližšej stanici alebo zastávke z prepravy osobu, ktorá nedodržiava prepravný
poriadok, pokyny a príkazy dopravcu, zdržiava sa v dráhovom vozidle neoprávnene alebo svojím
správaním narúša bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu, znečisťuje dráhové vozidlo alebo inak
obťažuje cestujúcich, ako aj osobu nespôsobilú na prepravu podľa prepravného poriadku,
b) vylúčiť z prepravy cestujúceho s batožinou alebo s jeho domácim zvieraťom, ak sú prekážkou
bezpečnej, pokojnej a pohodlnej prepravy cestujúcich alebo ak ohrozujú zdravie cestujúcich,
c) uložiť cestujúcemu, ktorý sa nepreukáže platným cestovným lístkom, zaplatiť cestovné a úhradu [§
46b ods. 2 písm. g)], alebo sa preukázať osobnými údajmi potrebnými na vymáhanie cestovného a
úhrady v rozsahu meno a priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, adresa trvalého bydliska, číslo
občianskeho preukazu (cestovného pasu prípadne iného dokladu totožnosti), v prípade neplnoletého
cestujúceho meno a priezvisko zákonného zástupcu.

ale ani tento zákon neoprávňuje revízora, teda "dopravcu", zasahovať do osobných práv a slobôd jednotlivca. V prípade neuposlúchnutia výzvy teda neexistuje priamy zákonný nástroj na vynútené zadržanie či legitimáciu previnilca dopravcom (iba ak by napr. na najbližšej zastávke čakal príslušník polície).
Jednoducho povedané, ak sa čierny pasažier rozhodne vozidlo na zastávke opustiť, okrem verejného činiteľa mu v tom nemôže nikto brániť - v žiadnom prípade nemôžu byť použité donucovacie prostriedky ako hmaty, chvaty, údery a kopy sebaobrany a pod. osobou nepoživajúcou právomoci verejného činiteľa pri výkone služby.

Chápem že takýto stav je nelogický - aj preto som to sem napísal.

http://www.zsr.sk/docs//legislativa/zako..
17.09.2007 - 14:52